Innleggsforfatteren er misfornøyd med manglende informa sjon om vedlikehold av batteriet på sin el-sykkel. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB Scanpix, NTB scanpix

Jeg kjøpte i august 2014 en Diavelo el-sykkel på XXL Lade i Trondheim.

Jeg var svært fornøyd med kjøpet og brukte sykkelen hele høsten. Da snøen kom, satte jeg sykkelen bort og lagret batteriet innendørs, da jeg tenkte at et slikt batteri nok helst burde oppbevares i romtemperatur. Ut over dette har jeg svært liten kunnskap om sykkelbatterier. (Jeg har for øvrig mistanke om at denne mangelen på kjennskap er noe jeg deler med mange voksne el-sykkeleiere.)

Selvfølgelig døde batteriet, noe jeg først fikk meg forklart i etterkant ville komme til å skje dersom det ikke ble ladet med jevne mellomrom. Ingen advarte om at det var viktig å lade batteriet gjennom vinteren da jeg kjøpte sykkelen. Nå er tilbudet fra XXL Lade at de kanskje kan sparke i gang batteriet med en superlader. Hvis ikke, må jeg kjøpe nytt batteri. Nytt batteri har de ikke inne, og prisen på et eventuelt nytt batteri kan de heller ikke gi meg.

Jeg reagerer på at det selges et produkt til tusenvis av kroner som er så pass sårbart for feil bruk, all den stund denne type feil bruk må kunne påregnes om man ikke får grei beskjed på forhånd. Et det virkelig ingen som kan redde et dødt litiumbatteri? (Ja, nå har jeg lært hva det heter!) Hva slags service er dette av en storleverandør? Er det ikke noe som heter garanti? Må jeg starte en facebook-gruppe eller ringe TV2?

Gerd Lauritzen begynte å sykle igjen da hun oppdaget elsykkelen. Foto: Morten Antonsen