Det er ikke uflaks, men politiske veivalg som er årsaken til at Dovrebanen har hatt en alvorlig krisesommer.

Foto: Bent Ramberg, Adresseavisen

Siden slutten av mai har togforbindelsen mellom Trondheim og Oslo vært stengt 33 dager. Passasjerer har vært henvist til kronglete togturer med busstransport på lange strekninger. Godstransporten er blitt overført til trailere. Det har ført til irritasjon, forsinkelser og økonomiske tap. Men det verste er at det svekker tilliten til toget, vi kan ikke stole på at det går når det skal.

Som Adresseavisen meldte før helgen, har punktligheten på Dovrebanen vært elendig. Syv uker på rad ligger den godt under 40 prosent. Det er lett å forklare hvorfor. I mai og juni førte flom og regn til brudd i Gauldalen og Gudbrandsdalen. Siden har vi fått avsporing og solslyng. Alt dette er forhold man må regne med. Naturkreftene kan vi ikke bekjempe, og uhell skjer fra tid til annen. Situasjonen er likevel uholdbar, og det er dessverre vanskelig å være optimistisk på Dovrebanens vegne.

Klimaendringene i seg selv er en stor utfordring. Traseen til Dovrebanen er altfor sårbar for ekstremværet. Utbedringene og investeringene som er planlagt klarer ikke å holde tritt med klimaendringene. Selv med den satsingen på jernbane som ligger i Nasjonal Transportplan, er Dovrebanen nærmest dømt til å sakke akterut. De viktigste investeringene i den neste tiårsperioden skal skje på Østlandet gjennom den såkalte inter city-utbyggingen. Det er en riktig prioritering, som vi støtter.

Men det betyr altså at det blir for lite igjen til å sikre stabil drift på Dovrebanen. Derfor bør ingen ansvarlige politikere spille overrasket over at mer gods havner på veien mellom Trondheim og Oslo. Det politiske målet er å få mer godstransport over fra vei til bane. Men upålitelige tog blir kostbare erfaringer for næringslivet. Situasjonen på Dovrebanen er ikke bare at det trengs oppgradering i form av dobbeltspor og krysningsspor. Selve traseen må utbedres og sikres slik at den tåler et tøffere klima.

Regjeringen slår i klimameldingen fast at jernbanens rolle skal styrkes. Realistisk sett risikerer vi at Dovrebanens rolle, både for gods og passasjerer, blir svekket. På grunn av endringer i klimaet. Ironisk, men tragisk.