Nei! Og, kjære jenter og gutter som skal velge studier om noen dager, velg informatikk. Norge og verden trenger smarte og flinke folk som vil forstå hvordan programvaresystemer og intelligente systemer skapes. Vi trenger folk som ønsker å forstå informasjonsteknologi og streber etter å gjøre god bruk av den.

For førti år siden, når jeg startet å studere informatikk på universitet i Pisa og min daværende kjæreste startet på elektronikk, var begrepene informatikk og elektronikk noe så fjernt at mormor var veldig redd. Hun sa «Men du og kjæresten din, dere vil at hele verden skal eksplodere!»

På 80-tallet opplevde jeg som student på universitet i Pisa to store teknologiske bølger: Grafisk brukergrensesnitt og nettkommunikasjon. Fra soverommet til min venninne og deres superteknologiske søsken (nå professor på Universitet i Pisa), koblet vi oss på ItaliaNet. Fra det lille soverommet kunne vi se en bildet av Det skjeve tårn som ble tegnet automatisk på skjermen vår. Da var vi ute i verden. Det var magi. I 1988 kunne jeg, som også var vannpolonerd, se resultatene på Olympiader i Seoul på en slik datamaskin.

Nå, 40 år senere er folk redd for at ChatGPT eller TikTok skal få verden til å eksplodere. Selv kan jeg spørre ChatGPT om alt mulig. Jeg innrømmer at jeg chatter med den, jeg.

I løpet av disse førti årene har jeg selvfølgelig tenkt mye på informatikk, datateknologi, Internett, Web, AI, sikkerhet og ikke minst likestilling og mangfold i datateknologi. I løpet av disse årene har jeg ofte tvilt. Kan jeg nok? Liker jeg faget nok? Klarer jeg å bidra nok? Spørsmålene endrer seg med årene, men svaret er alltid det samme. Vi må lære mer, og vi må ikke slutte å tenke. Jeg blir skeptisk når andre forskere sier, «vi kan fortsette som før». Det har ikke vært slik når andre teknologiske revolusjoner har skjedd.

Hvorfor er det verre å sende mine data til Kina gjennom TikTok enn til IT-giganten Facebook eller google? Hvorfor er det tryggere å lagre mine data i Microsoft sky? Beskytter NTNUs avtale med Microsoft mine data? Og ikke minst dataene som studentene mine samler om likestilling, grønn omstilling og datateknologi på en bedre måte enn om vi hadde lagret dem på google drive eller på egne maskiner? Som professor burde jeg ha svar på alle disse spørsmål, men det har jeg ikke.

Jeg prater med ChatGPT igjen.

Skal man forby TikTok?

Som en AI-modell har jeg ikke en personlig mening om forbudet av TikTok, men jeg kan gi deg noen faktorer å vurdere når det gjelder diskusjoner om forbud av TikTok.

TikTok er en populær app for å dele korte videoer, og den har vokst raskt til å bli en av de mest populære appene i verden, spesielt blant unge brukere. Imidlertid har det vært bekymringer knyttet til personvern og sikkerhet på plattformen.

Noen har argumentert for at TikTok bør forbys på grunn av bekymringer om at den kinesiske regjeringen kan få tilgang til brukernes personlige data og bruke den til å spore eller overvåke brukerne. Det har også vært bekymringer om at TikTok kan brukes til spredning av desinformasjon og propaganda.

På den annen side har andre argumentert for at forbud av TikTok kan være urettferdig og forstyrre folks frihet til å uttrykke seg på nettet. Noen har også pekt på at mange andre sosiale medieplattformer, som Facebook og Twitter, også samler inn brukerdata, og at TikTok ikke nødvendigvis er unik på dette området.

Det er viktig å merke seg at spørsmålet om å forby TikTok er komplekst og kontroversielt, og det er ingen enkelt løsning. Hvis du ønsker å danne din egen mening om dette spørsmålet, kan det være lurt å undersøke mer om saken og vurdere de forskjellige argumentene fra begge sider.

Mine barn, som nå er unge menn, har vokst opp med PC, dataspill og mobil. Som mor ble jeg kritisert for at vi hadde altfor frie rammer for spill og databruk her i huset. Dataspill skal gjøre deg til et bedre menneske, skrev jeg på Facebook i 2011, jeg var på konferansen for Entertainment Computing. Når jeg kom hjem, så mine medmødre i Trondheim på meg med samme skrekk i øyene som min mormor mens hun sa at jeg skulle få alt til å eksplodere.

Jeg har gjort mange feil. Som menneske, som professor, som mor. Og nå etter 40 år sitter jeg med flere spørsmål enn svar. Studentene vil ha svar og vurderingskriteria. Det må vi klare å skaffe, men det er også et privilegium å ha lært og si «jeg vet ikke» til studentene og ikke minst til dem som vil forby AI, TikTok og dataspill. Det er farlig å stenge det vi ikke forstår. Motsetning til å stenge er å åpne. Vi må være åpne for å lære det nye som kommer til oss.

Selv har jeg har nettopp installert AI Mirror. Var det feil? Jeg vet ikke. Dere unge folk må finne svar.

Norge trenger 40000 IKT-spesialister innen 2030. Verden er i deres hender og i deres hoder.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe