Det er ikke sikkert at et bilfritt sentrum er så lurt, og det kan i tillegg oppleves som diskriminerende overfor de som har bilen som eneste alternativ.

Vi i NAF avd. Sør-Trøndelag får mange innspill fra våre 27 000 medlemmer om hvor vanskelig det har blitt å være bilist i Trondheim. Gjengangeren er at de som er avhengige av bilen føler seg stigmatisert og tilsidesatt av de som kun er opptatt av nullvekstmålet i byvekstavtalen. En av fire parkeringsplasser er allerede forsvunnet fra sentrumsgatene. Der det før var parkeringsplasser har en nå gjerne utplassert «gatemøbler» som knapt brukes.

For mange av byens innbyggere er bilen eneste alternativ for å komme seg til sentrum. Noen er dårlige til beins og andre har helsemessige utfordringer som gjør at det å gå, sykle eller ta buss ikke er et alternativ. Mange av tjenestene disse er avhengige av finnes i sentrum.

Ketil Jacobsen

Da må vi ha et inkluderende sentrum med plass til alle, også de som er avhengige av å bruke bilen.

I 2019 gjennomførte YouGov en undersøkelse for Danske Bank hvor 43 prosent i Trøndelag og Nord-Norge svarte at mangel på parkeringsplass er grunnen til at de ikke handler i sentrum. De fant også at den samlede omsetningen i Midtbyen har stått stille siden 2011, mens i Trondheim totalt har handelen økt med over 25 prosent i perioden. Er det tilfeldig at Midtbyen stagnerer økonomisk samtidig som bilen forvises? Vi i NAF tror ikke det.

I innbyggerundersøkelsen klimaplan som Opinion gjorde for Trondheim kommune i 2021 oppgir 43 prosent at Trondheim sentrum burde bli mest mulig bilfritt. Sett opp imot 52 prosent i 2020, 45 prosent i 2019 og 46 prosent i 2017 så har vi kanskje passert tålegrensen for bilistene i Trondheim sentrum?

Om man ønsker færre biler i sentrum bør man starte med å gjøre kollektivtilbudet så attraktiv at dette blir førstevalget for de som har mulighet til å bruke det. Dette må imidlertid ikke gå på bekostning av de som er avhengige av bilen. For mange er bilen en viktig del av livskvaliteten og en nødvendighet for å få hverdagen til å gå opp. Bilen var et strengt regulert gode fra myndighetene helt frem til høsten 1960. Da ble bilimporten omsider frigitt i Norge og hvem som helst kunne kjøpe bil.

NAF ønsker seg ikke tilbake til tiden før 1960. Bilen er kommet for å bli.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!