Her vil «han» ha boliger og næring skriver Adressa, 5. november, og siterer samtidig Erling Moe (V) på følgende: «Det er en enorm sløsing med areal». Det er selvfølgelig byens indrefilet på Brattøra han snakker om. For oss som har fulgt debatten rundt Brattøra i de siste årene, er det klart at dette er varaordfører Erling Moes prioriterte sak nr. 1, og som sannsynligvis vil stå igjen i hans politiske ettermæle. Så opptatt av dette er han, at han prøver å bagatellisere utfordringene rundt å etablere en ny hovedgodsterminalen på Heimdal. Moe sier til Adressa: «Beregninger viser at dette blir så å si lydløst», og overser dermed glatt uttalelsene til de som i dag er nærmeste naboer til den midlertidige godsterminalen på Heimdal. Venstres Erling Moe er selvfølgelig mest opptatt av å frigjøre Brattøra fra dagens næringsbruk, og han mener da Heimdals befolkning kan overta dritten som i dag ligger der. Som om ikke dette er nok, legger han til at det kun er kun støy som er ankepunktet mot å legge en hovedgodsterminal på Heimdal. Erling Moe vet utmerket godt at dette ikke er sant, og han overser arrogant alle de de andre ankepunktene som han i årevis har hørt fra talestolen i bystyresalen.

Jernbanedirektoratet har konkludert med at det ikke er mulig å lage en gjennomkjøringsterminal på Heimdal. Løsningen vil være en såkalt sekketerminal hvor togene sørfra må kjøre gjennom Heimdal sentrum, for så å rygge i oppoverbakke tilbake til godsterminalen. I dag er disse godstogene opp til 650 meter lange, så det sier selv at dette vil medføre betydelig støy og ulemper midt i Heimdal sentrum. I Venstres politiske program 2023-2027, mener de likevel å ha funnet løsningen på dette problemet. Venstre vil gå videre med en ekstra vurdering om det vil være mulig å gjøre en godsterminal på Heggstadmoen til gjennomkjøringsterminal, ved å legge framtidig bane over E6 og Torgård-platået. Om miljøpartiet Venstre har tenkt å legge skinnegangen videre sørover over åkrene mot Melhus skriver de ingen ting om. De skriver heller ingen ting om høydeforskjellen mellom Torgård-platået og dagens jernbanelinje, noe som også er ett av ankepunktene mot å legge en hovedgodsterminal på Heimdal.

Heimdal bydel er blant Trondheims tettest befolkede boområder. I 2030 har «Byutredningen for trondheimsområdet trinn 2» estimert en folkemengde cirka 22 000 innbyggere i en radius på tusen meter fra stasjonen. Heimdal er en bydel i enorm vekst, og den vil fortsette i de nærmeste årene. En eventuell framtidig videreutvikling av en hovedgodsterminal vil være låst på et begrenset areal om den legges på Heimdal. Et så stort løft som en ny hovedgodsterminal bør ha et langt perspektiv. Den bør bygges for mange tiår fram tid. Dessverre finner vi ingen slike perspektiver i argumentasjonen fra de blågrønne i rådhuset.

Hva mener du om ny godsterminal? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no.