Biltrafikken øker i trondheimsområdet. Det er problematisk av flere grunner. Strenge og upopulære tiltak blir dessverre nødvendig.

Personbiltrafikken i Trondheim og kommunene rundt skal ikke øke, selv om antall innbyggere øker. Det er helt avgjørende at kommunene når dette nullvekstmålet. I 2023 kan det dessverre bli vanskelig. Trafikken økte fra 2019 til 2022. Ferske tall viser dessuten at personbiltrafikken i første kvartal i år var 1,8 prosent høyere enn i samme periode i fjor.

Trondheimsregionen har inngått en byvekstavtale med staten som gir store inntekter. Gjennom en del år er det snakk om mange milliarder som kan brukes på bedre tilbud til dem som reiser kollektivt, som sykler og går. Forutsetningen er at kommunene når nullvekstmålet. Det er først og fremst viktig med tanke på klima og miljø. Hvis regionen ikke når målet, kan kommunene dessuten gå glipp av store summer.

Til nå har Trondheim, Stjørdal, Malvik og Melhus vært med i byvekstavtalen med staten. Når avtalen nå blir forlenget, ligger det an til at også Skaun og Orkland blir med i samarbeidet. Midlene som Miljøpakken rår over, gjør det mulig å hindre at biltrafikken kveler byer og tettsteder i trondheimsområdet.

Det er altså flere grunner til at kommunene må nå nullvekstmålet. For at det skal skje, blir det nødvendig med strengere tiltak for å dempe privatbilismen. Oddgeir Myklebust, som leder sekretariatet i Miljøpakken, sier til Adresseavisen at det mest effektive tiltaket er å øke bomprisene.

Vi ønsker oss heller et bedre kollektivtilbud, men vi trenger nok flere tiltak for å dempe personbiltrafikken. Dyrere bompasseringer er ikke noe vi jubler for, men det kan bli vanskelig å komme utenom.

Samtidig er det på tide at også elbilene betaler mer når de passerer bomstasjonene. Det har vært riktig å støtte elbilene, men også de tar plass, bidrar til svevestøv og skaper kø. Antakelig står elbilene for en stor del av økningen i biltrafikken i trondheimsregionen de siste åra. Det er rimelig at de betaler mer bompenger enn de har gjort.