Formannskapet i Trondheim har vedtatt å innføre avgiften på piggdekk på nytt. Det er en snuoperasjon vi hilser velkommen.

Fremskrittspartiets Elin Marie Andreassen var den eneste som stemte mot forslaget. Det er ikke mer enn seks uker siden bystyret vedtok at piggdekkavgiften ikke skulle gjeninnføres. I mellomtiden har rådmannen lagt frem sitt budsjettforslag for 2016, der han gikk inn for gjeninnføring. Han har beregnet at det vil gi kommunen 23 millioner kroner i inntekt.

Arbeiderpartiet har i likhet med Venstre og Høyre snudd på hælen i denne saken. Da flertallskoalisjonen mandag presenterte sitt budsjettopplegg, sa ordfører Rita Ottervik (Ap) at det var viktigere for kommunen å kunne bruke penger på eldreomsorg enn å opprettholde avgiftsfrihet. Med andre ord: Inntektene fra avgiften er avgjørende for å få til et kommunebudsjett i balanse.

Vi mener andre grunner er vel så tungtveiende i vurderingen av denne avgiften. Trondheim hadde piggdekkavgift fra 2001 til 2010. Den var først på 1000 kroner pr. år, før den økte til 1200. Avgiften hadde direkte innvirkning på bilistenes adferd. Bruken av piggfrie dekk gikk opp, og 80 prosent av bilistene kjørte uten pigg i 2010. Etter at avgiften ble fjernet, sank andelen biler med piggfrie dekk til 65 prosent.

Helsemessige forhold tilsier at det er riktig å gjeninnføre avgiften. Piggdekk sliter på asfalten og fører til at store mengder svevestøv virvles opp i luften. Særlig er dette plagsomt i kaldt og tørt vær. Svevestøvet kan gi store helseplager til eldre, barn, gravide og personer med ulike hjerte- og luftveissykdommer. Ny forskning tyder på at svevestøvet er enda mer skadelig enn det man hittil har trodd.

På den negative siden kommer også utgifter til vedlikehold og renhold av gatene. I fjor brukte kommunen 11 millioner kroner på å vaske gatene for støv. Likevel var innholdet av svevestøv i byluften langt høyere enn de nasjonale målsetningene tillater. Norge ble nylig dømt i EFTA-domstolen for brudd på direktivet om luftkvalitet. Dette gjaldt storbyene, blant annet Trondheim, som frem til 2012 har brutt direktivet i årevis, både med eksos og svevestøv. Nylig fikk Trondheim også kritikk for dårlig byluft fra Riksrevisjonen. Byen er faktisk en versting på landsbasis når det gjelder innholdet av svevestøv i luften.

Et viktig prinsipp er at forurenser skal betale. Piggdekk forurenser. Derfor er det riktig at bilistene betaler for å kjøre med piggdekk.