Jeg er mamma og fagekspert. I den rekkefølgen. Sønnen min har helseutfordringer, noe som gjør at jeg er hyppig i kontakt med helsetjenester både i kommunen og på sykehuset. Jeg er evig takknemlig for all hjelp vi får, men å holde styr på alle avtaler, papirer og ting jeg må følge opp, er en jobb i seg selv.

Ut fra min erfaring som barnefysioterapeut vet jeg at min erfaring som forelder ikke er unik. Det er krevende å ha barn som trenger mye oppfølging, og det mest belastende er ofte ikke å følge opp barnet, men å organisere og holde styr på alt som følger av omfattende oppfølging fra helse og andre.

Jeg har lyst til å dele noen av mine erfaringer med bruk av den digitale innbyggerportalen Helsami, som kommer med Helseplattformen. Jeg får en SMS fra avlaster, er vedtaket på avlastning fornyet?

Før Helsami: Leter gjennom den enorme bunken med papirer, men finner ikke siste vedtaksbrev. Ringer saksbehandler. Hun svarer ikke, men ringer meg tilbake dagen etter. Jeg er da opptatt i møter på jobb hele dagen, og må ringe henne opp igjen neste dag. Sånn holder vi på til vi er heldige å treffe hverandre i et ledig tidspunkt. Fire dager senere kan jeg svare avlaster at vedtaket er fornyet og gyldig fram til oktober neste år.

Kristine Rabben Amundsen Foto: Privat

Etter Helsami: Logger inn, finner vedtaket og sender svar til avlaster. Spørsmål fra saksbehandler: Hva heter legen på Bup?

Før Helsami: Leter igjen i papirhaugen. Har tydeligvis kastet innkallingen siden timen har vært. Ringer Bup. Der har de heldigvis sekretær, så etter en kort telefonsamtale får jeg svar.

Etter Helsami: Kan jeg svare saksbehandler direkte - det finner du i journalen under Helsefaglig team. Spørsmål som dukker opp når jeg skal kjøpe ski: Hva veier han?

Før Helsami: Gjennomfører en mer eller mindre kvalifisert gjetning. Etter Helsami: Sjekker besøkssammendraget fra legen på Bup, her ligger en fin tabell over vekt. Ikke akkurat en helsekrise, men likevel en hverdagsredning verdt å nevne. Besøkssammendraget fra legen viser forøvrig også en oversikt over medisiner og endringer. Det oppleves som en trygghet for meg å ha det tilgjengelig.

Som pårørende gir Helsami meg oversikt, en følelse av å få de svarene jeg som pårørende burde ha og et stort håp for framtiden. Det er det lille bildet. Det store bildet er at om helsetjenesten skal være bærekraftig også i fremtiden, må pasient (og pårørende) ta et større ansvar for egen helse. Derfor er Helsami viktig. Helsami er i startgropen, men har et enormt utviklingspotensial. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Undertegnede har vært ansatt som fagekspert og bistått i bygg av Helseplattformen for kommunal fysioterapi og friskliv. Er i dag ansatt i Enhet for service og internkontroll i Trondheim kommune som rådgiver i avdeling for fagsystem Helseplattformen.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe