Jeg er mamma og fagekspert. I den rekkefølgen. Sønnen min har helseutfordringer, noe som gjør at jeg er hyppig i kontakt med helsetjenester både i kommunen og på sykehuset. Jeg er evig takknemlig for all hjelp vi får, men å holde styr på alle avtaler, papirer og ting jeg må følge opp, er en jobb i seg selv.
Statens helsetilsyn krever svar om Helseplattformen
Ut fra min erfaring som barnefysioterapeut vet jeg at min erfaring som forelder ikke er unik. Det er krevende å ha barn som trenger mye oppfølging, og det mest belastende er ofte ikke å følge opp barnet, men å organisere og holde styr på alt som følger av omfattende oppfølging fra helse og andre.
Jeg har lyst til å dele noen av mine erfaringer med bruk av den digitale innbyggerportalen Helsami, som kommer med Helseplattformen. Jeg får en SMS fra avlaster, er vedtaket på avlastning fornyet?
Uriktig om Helseplattformen
Før Helsami: Leter gjennom den enorme bunken med papirer, men finner ikke siste vedtaksbrev. Ringer saksbehandler. Hun svarer ikke, men ringer meg tilbake dagen etter. Jeg er da opptatt i møter på jobb hele dagen, og må ringe henne opp igjen neste dag. Sånn holder vi på til vi er heldige å treffe hverandre i et ledig tidspunkt. Fire dager senere kan jeg svare avlaster at vedtaket er fornyet og gyldig fram til oktober neste år.
Etter Helsami: Logger inn, finner vedtaket og sender svar til avlaster. Spørsmål fra saksbehandler: Hva heter legen på Bup?
Før Helsami: Leter igjen i papirhaugen. Har tydeligvis kastet innkallingen siden timen har vært. Ringer Bup. Der har de heldigvis sekretær, så etter en kort telefonsamtale får jeg svar.
Etter Helsami: Kan jeg svare saksbehandler direkte - det finner du i journalen under Helsefaglig team. Spørsmål som dukker opp når jeg skal kjøpe ski: Hva veier han?
HelsaMi – har du hørt om den?
Før Helsami: Gjennomfører en mer eller mindre kvalifisert gjetning. Etter Helsami: Sjekker besøkssammendraget fra legen på Bup, her ligger en fin tabell over vekt. Ikke akkurat en helsekrise, men likevel en hverdagsredning verdt å nevne. Besøkssammendraget fra legen viser forøvrig også en oversikt over medisiner og endringer. Det oppleves som en trygghet for meg å ha det tilgjengelig.
Som pårørende gir Helsami meg oversikt, en følelse av å få de svarene jeg som pårørende burde ha og et stort håp for framtiden. Det er det lille bildet. Det store bildet er at om helsetjenesten skal være bærekraftig også i fremtiden, må pasient (og pårørende) ta et større ansvar for egen helse. Derfor er Helsami viktig. Helsami er i startgropen, men har et enormt utviklingspotensial. Jeg gleder meg til fortsettelsen!
Undertegnede har vært ansatt som fagekspert og bistått i bygg av Helseplattformen for kommunal fysioterapi og friskliv. Er i dag ansatt i Enhet for service og internkontroll i Trondheim kommune som rådgiver i avdeling for fagsystem Helseplattformen.
Interessert i debatt? Les flere innlegg her!
Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe