Skolekorps er den største fritidsaktiviteten hvor barn og unge samhandler på tvers av kjønn og alder. Dette er med og skaper trygghet mellom barn i oppvekstmiljøene. En tidligere rektor på Byåsen skole omtalte skolekorpset som limet i skolegården. Det er en møteplass hvor barna bygger vennskap som krysser de tradisjonelle skillelinjene mellom kjønn, klasser og trinn.

Trondheim kommune har de siste årene vist at de forstår skolekorpsenes betydning for de enkelte skolemiljøene, med vesentlige bidrag til driften gjennom tilskudd til blant annet instrumenter. I mer enn ti år har kommunen gitt penger via et instrumentfond, slik at barna har ordentlige instrumenter å spille på. Det er vi korpsforeldre veldig takknemlige for.

Politikerne toppet det hele med en stor ekstrabevilgning i fjor. For oss ble det som en feiring av at pandemien var over. Skolekorpsene fikk et ekstraordinært tilskudd til instrumenter langt over det som tidligere har blitt gitt. Dette ble en skikkelig boost for alle de nye musikantene som har startet opp etter pandemien.

De to største utgiftene til korpsene er instrumenter og dirigenter. Derfor skal kommunen nå utarbeide en ny ordning for finansiering av skolekorpsdirigentene. De fleste dirigentene i Trondheim har høy pedagogisk og musikkfaglig kompetanse. Mange har utdanning på masternivå og dirigerer korps som en del av jobben sin. Dette koster penger for familiene med barn i skolekorps.

Korpsene i Trondheim er svært ulike med tanke på rekrutteringsgrunnlag og medlemstall, men alle trenger gode dirigenter. Dirigentjobben, uansett størrelse på korpset, krever den samme kompetansen og koster omtrent like mye per korps, men de mindre korpsene har færre familier å fordele kostnaden på. Når dirigentordninga nå skal utformes, må dette tas hensyn til slik at alle korpsene kan fortsette å gi sine musikanter et meningsfylt og utviklende fritidstilbud.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe