Ingen kan lenger si at vi nordmenn ikke handler når det virkelig gjelder. Et helt folk har latt klær og fornuft fare og hoppet i havet.

Sjøku: - Jeg ble utfordret av en venn som hadde hoppet i havet i Trondheim. Etter litt idémyldring ble det bestemt at jeg måtte gjøre noe unikt. Skal man først gjøre noe som alle driver med, må man sette sitt eget preg på det, sier Steffen Ødegård, som bor i Trondheim. Foto: PRIVAT

Den siste uka er det bare grinebitere og de aller mest pysete som ikke har satt på mobilkameraet, latt klærne falle og kastet seg selv ut i iskaldt vann. Den nye badetrenden går ut på å utfordre bekjente til å bade. Hvis de ikke bader innen 24 timer, er straffen å kjøpe en konjakk eller en flaske vin til utfordreren. De mest politisk korrekte av de badeglade erstatter god drikke med gave til en god sak. Etter at en selv har badet kan en nominere videre, og slik har det spredd seg på sosiale medier. Så hvis en venn ber deg hoppe i havet, så er det sannsynligvis bokstavelig ment.

Trenden har åpenbart slått an. Ingen som har vært innom Facebook i det siste kan ha unngått å se video av en isbader eller ti. Eller femti. Men badingen er også blitt en del av bybildet. Det var tilløp til kø i Korsvika, der lettkledde badenymfer lot seg filme på rekke og rad. På Marinen er det flere badende enn det er ender, og det hoppes fra bruer og moloer. Både politi og redningstjeneste har rykket ut for å avverge farlige situasjoner. Du blir kanskje populær i sosiale medier hvis du stunthopper fra Elgeseter bru, men særlig populær hos politiet blir du ikke.

Det er ikke bare i Trondheim det bades. Videoer på Facebook avslører at badetrenden er like populær i Nærøy så vel som på Kyrksæterøra. I god kjedebrevtradisjon er det ingen som helt vet hvordan fenomenet er oppstått. Trenden stammer antakelig fra Canada, før den tok turen til Norge via Færøyene. Men der de gamle kjedebrevene hadde en noe kronglete og langsom ferd, så sprer isbadingen seg i rekordfart på sosiale medier. På den tiden det tar å skrive et brev, har tusenvis av potensielle kikkere sett filmen din. Har du 700 venner på Facebook, og de igjen har 700 venner hver, kan du nå nesten 50000 mennesker ved kun to klikk. Dårlig nytt for dem som fortsatt tyr til brev og flaskepost for å spre det glade budskap. Men kanskje enda dårligere nytt for alle oss som raust deler av vårt privatliv på sosiale medier.

Det er i alle fall gode tider for kikkere. I år etter år har foreldre fortalt sine håpefulle at de må ha klærne på. Ikke må de kle av seg i fylla og i alle fall ikke kle av seg foran fremmede. Vi har advart mot å ta bilder av seg selv avkledd og langt mindre bli filmet. Lettkleddbilder i cyberspace kan skjemme den mest gullglinsende cv. Hvem vil vel at det første din fremtidige arbeidsgiver skal se av deg er bikinilinjen og ølmagen? Men ingen regel uten unntak. Blir vi først utfordret, så deler vi bilder av oss selv i badebuksa. Og denne gangen er det foreldregenerasjonen som gjør det, helt uten blygsel.

Det er ikke alle som tar bølgen for den kalde trenden. Presidenten i Norges Livredningsselskap mener dette er galskap og maner til forsiktighet: Vinterbading er ikke for amatører. De fleste vet lite om hvor handlingslammet vi blir i møte med det iskalde vannet. Også lederen i Trondheim Båtforening måtte denne uka advare mot badetrenden. For badende skyr ingen midler, ei heller farene i småbåthavna. Her kan de råke ut for både strømstøt, trosser og kjetting.

Myten om den trege nordmannen står for fall. Vi kan når vi vil, og når verdier står på spill. Som en flaske vin og mange likes på Facebook.