Adresseavisen publiserte artikkelen «Nå blir det mindre bråk fra Trondheim bydrift» den 19. februar. I innledningen til artikkelen går det frem at gravelasteren som saken handler om, kan jobbe to timer på strøm. Denne gravelasteren er en hybrid som går på en kombinasjon av strøm og diesel. Den kan lades via kabel eller via dieselmotoren. Det vil si at arbeidet kan fortsette samtidig som batteriene lades.

Gravelasteren kan lade til 100 prosent på 40 minutter ved hjelp av dieselmotoren. Fulladet kan den gå to timer på strøm. Når strømnivået kommer ned på 20 prosent, vil den automatisk gå over på diesel for å lade. Når den under arbeid blir ladet opp til 70 prosent, går den tilbake på strøm igjen. Ifølge leverandør vil denne gravelasteren spare 50 prosent diesel ved normalt arbeid.

Kort fortalt; gravelasteren kan jobbe gjennom hele dagen. Den trenger ikke kobles til strømnettet for å lade. Gravelasteren er i bruk hele dagen på ulike oppdrag. Det er politisk vedtatt gjennom «kommunedelplan energi- og klima» at Trondheim skal være en internasjonal foregangskommune for utvikling av gode klima- og miljøløsninger. Det er et mål for Trondheim kommune å starte innfasingen av klimanøytral kjøretøypark for tyngre kjøretøy så snart de er tilgjengelige. Anskaffelsen av gravelasteren er en del av dette.

Trondheim kommune er arbeidsplassen til ca. 15 000 ansatte som hver dag har byens innbyggere som tjenestemottakere. Det skal godt gjøres om ikke innbyggerne kjenner opptil flere kommuneansatte hver. Den som sitter med et inntrykk av at kommuneansatte bare jobber to timer om dagen, må gjerne ta en prat med oss om hvordan arbeidsdagen vår egentlig er.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe