At naboen er misfornøyd med din ustelte, viltvoksende hage, er så sin sak. Men for høye busker og omfangsrike trær handler ikke bare om estetikk og sollys.

Sikkerheten er enda viktigere. Snart skal tusenvis av skolebarn gå og sykle til skolen, og folk med hage bør klippe hekken slik at skoleveien blir trygg.

Har du eiendom med hekker og busker ut mot bilvei, gang- og sykkelvei, er du ansvarlig for å klippe slik at sikten er god nok for gående, syklende og kjørende, skriver Statens vegvesen i en fersk pressemelding. Både Vegdirektoratet og kommunene har regler som grunneiere må følge, og alle bør sette seg inn i retningslinjene.

Det er viktig at sikten er fri fra avkjørselen din og mot bilvei, gang- og sykkelvei. Hvis du har hjørnetomt som ligger inntil et veikryss eller har avkjørsel ut i vei i Trondheim, kan ikke vegetasjonen mot vei og fortau være høyere enn 80 cm i den såkalte siktsonen. Siktsonen innebærer fire meter fri sikt inn i avkjørselen. Du skal kunne se fritt 20 meter i hver retning når du står fire meter inn i avkjørselen.

Hvis gang- og sykkelveien heller og syklister holder høy fart, bør sikten være mer enn 30 meter. Hvor langt du skal kunne se til hver side, avhenger dessuten av fartsgrensen langs veien. Beplantning og gjerder må være så lave at alle kan komme seg trygt forbi eiendommen.

Både privatpersoner og veimyndigheter har et samfunnsansvar for at alle skal kunne ferdes trygt i trafikken. Vi er nok mer oppmerksomme på farene med snøhauger og høye brøytekanter om vinteren. Men tett og høy vegetasjon kan også bidra til blindsoner eller presse myke trafikanter blir presset ut i bilveien. Snart skal unger som kanskje bare er fem og et halvt år gamle vandre langs fortauet på vei til skolen. Norge er det landet i verden hvor det er tryggeste å ferdes i trafikken. Samtidig var det en økning i antall dødsfall blant fotgjengere, syklister og akende i trafikken i fjor. Det er tragisk hvis sløvhet og altfor høye hekker bidrar til alvorlige ulykker.