Fredag har banker over hele landet slitt med problemer knyttet til nett- og mobilbank, i tillegg til bruk av Visa Electron-kort. Det er banker knyttet til Eika-alliansen som har oppleved problemene. Det var digi.no som først skrev om problemene. Problemene skal også finnes i noen svenske banker som har samme leverandør av banktjenester.

Mange henvendelser

Enkelte Storebrand-kunder skal ha opplevd å bli trukket for doble beløp ved å bruke bankkort. Det skal ikke være tilfellet for kunder i de ulike Eika-bankene i Trøndelag. Alle Eika-bankene i Trøndelag, 18 i tallet, er rammet av problemene med nettbank, mobilbank og bankkort, og det har vært hektisk telefonvirksomhet hos de ulike sentralbordene gjennom dagen.

- Det er varierende tilbakemeldinger vi får. Enkelte er det såklart verre for enn andre, da spesielt de under 18 år. For at de skal kunne bruke sine bankkort er vi nødt til å være online på våre løsninger, forklarer Bjørn Riise, bankssjef i Klæbu sparebank.

Han forsikrer imidlertid om at morgenavregningen fredag morgen skal ha gått gjennom.

- Det vil si at det som ble lagt inn før fredag morgen, om det så er lønn eller andre betalinger det er snakk om, skal ha blitt fullført.

Det har vært travelt for de fleste av sentralbordene gjennom dagen, men kunder viser stort sett forståelse.

- Vi har hatt mange telefoner og henvendelser via sosiale medier, men heldigvis er de fleste av kundene våre veldig forståelsesfulle. Vi møter mest sympati nå som det nærmer seg helg, forteller Mary-Ann Reitan, markedsansvarlig i Hegra sparebank.

Fortsatt er det et problem hos Eika-bankene, og det er uvisst når problemet vil være løst.

- Vi har ikke fått noe mer informasjon enn at det er noe som jobbes med, og at det er en kritisk feil som blir viet mye ressurser. Det eneste vi kan gjøre er å holde våre kunder informerte om situasjonen, fortsetter Reitan.

- Komplekse saker

Banksjef i Melhusbanken, Ragnar Torland, synes det er uheldig at feilen har vedvart såpass lenge.

- Dette er noe vi heldigvis opplever ganske sjelden, men når det først skjer, så vil vi så klart at det skal løse seg så raskt som mulig. Det er ikke helt bra om det forblir slik over lang tid. Samtidig er det komplekse saker når det skjer tekniske svikt, og da kan det ta litt tid å finne feilen.

- Det har vært ekstra pågang fra våre kunder i løpet av dagen, men vi møter stor forståelse blant dem. Det jobbes iherdig for å få systemene opp på fote igjen, legger Torland til.

Dansk leverandør

Det er det danske selskapet SDC som leverer de aktuelle banksystemene til blant annet Eika-alliansen. Informasjonsdirektør i Eika-gruppen, Sigurd Ulven, opplyser overfor digi.no at det er ukjent hva som er årsaken til feilen, men at det blir jobbet med SDC og deres underleverandører for å finne feilen.

Ulven satt i et møte som omhandlet arbeidet med problemet da Adresseavisen forsøkte å komme i kontakt med han, men i en tekstmelding skriver han at de fortsatt ikke har funnet ut av det.

- Vi jobber fortsatt på spreng med å løse dette, og beklager på det sterkeste situasjonen. Kredittkort skal ikke være berørt, og de fleste kunder vil få sine debetkort til å virke. Nettbank og mobilbank er nede, skriver han.