Hva synes folk om sine møter med fastleger og sykehus? 2.700 personer i Norge har besvart en spørreundersøkelse som helseforskerne Marian Ådnanes og Karin Dyrstad ved SINTEF Teknologi og samfunn har gjennomført i samarbeid med LHL (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke).

Svarene viser at andelen fornøyde øker med lengden på utdanningen.

– Materialet vårt forteller ikke hvorfor det er slik. Men en mulig forklaring er at det handler om kommunikasjon. Kanskje er folk med lang utdanning flinkere enn andre til å filtrere ut relevant informasjon fra ulike kilder og dermed flinkest til å stille de rette spørsmålene på legekontor og sykehus. Her møter de behandlere som er høyt utdannet i likhet med dem selv. Kanskje føler disse pasientene seg mer på nett med behandlerne enn det folk med lav utdanning gjør, sier Karin Dyrstad til gemini.no.

Lavt utdannede har flest helseplager

Spørreundersøkelsen bekrefter også at personer med lav utdanning har dårligere helse enn folk med høy utdanning.

Les også: Trening mot kreft

Skillet går ikke bare mellom de uten høyere utdanning og de med slik utdanning. Sammenhengen er eksempelvis slik at de med treårig høyere utdanning er mer utsatt for helseplager – og mindre fornøyd med helsevesenet – enn de som i tillegg har hovedfag eller mastergrad.

Psykisk syke er mindre fornøyd enn kreftpasientene

Tilfredsheten med helsetjenesten varierer også med hvilke sykdommer og helseplager folk oppgir at de har.

De som har eller har hatt psykiske plager eller muskel- og skjelettplager, er mindre fornøyd enn andre. Personer som har eller har hatt kreft, hjerte- og karsykdom, slag eller hjerneblødning, er på sin side mer fornøyd med helsetjenesten enn resten av befolkningen.

Les også: Psykisk syke blir nedprioritert

– Heller ikke her gir datamaterialet noen forklaring på de påviste ulikhetene. Kanskje står kreftsaken så sterkt i Norge at kreftpasienter rett og slett har fått et bedre tilpasset behandlingstilbud enn det for eksempel de psykisk syke har fått, sier Dyrstad.

Kreft står øverst på «folkets prioriteringsliste»

Spørreundersøkelsen viser at det er liten enighet om kriterier for hvem eller hva som skal prioriteres i helsesektoren. Kreft skiller seg likevel ut og topper lista over de sykdommene som folk mener at helsetjenesten bør prioritere.

Les også: Behandler kreft med botox

Resultatene tyder på at mange synes det er vanskelig å ta stilling til spørsmål om prioritering.

Slik definerer befolkningen kvalitet i helsetjenesten

De fire viktigste kriteriene for god kvalitet i helsetjenesten, slik folk oppfatter det, er nærhet til sykehus og lege, godt utdannet helsepersonell, effektiv behandling og korte ventetider.

Fritt valg av lege og sykehus kommer først langt nede på lista over hva folk anser som viktig for kvalitet i helsesektoren.

Et stort flertall mener at ansvaret for å tilby helsetjenester bør være offentlig.

Les flere saker på gemini.no