De ble fulgt av venner fra MC-klubben der de var medlemmer og andre som ønsket å vise sin respekt for de omkomne og sin støtte til pårørende.

- Å kjøre kortesje faller naturlig for oss. Vi ønsker at det skal være en fin gest til to av våre medlemmer som gikk bort i en tragisk ulykke, sier Roar Lien.

Han er leder for MC-klubben i Klæbu som Torstein Eilert Rekkebo Eriksen (56) og Inger Marie Eriksen (51) var medlemmer av.

Mandag fulgte de kistene fra kapellet på St. Olav til Klæbu kirke. Der blir det begravelse tirsdag.

På tur i Sverige

Ifølge svensk politi skal ulykken ha skjedd da motorsykkelen var på tur nordover på riksveg 26 mellom Mullsjö og Tidaholm i Sverige lørdag 22. juli. Motorsykkelen kolliderte med en personbil med campingvogn i forbindelse med en forbikjøring.

- Føreren av motorsykkelen døde på stedet, mens passasjeren døde på sykehuset. Ulykken skjedde i en 90-sone. Motorsykkelen skal ha foretatt en forbikjøring av bilen med campingvogn. Da svingte bilen til venstre og motorsykkelen kjørte inn i siden på bilen. Det var oppholdsvær og tørr asfalt på stedet. Ingen av kjøretøyene skal ha hatt veldig høy hastighet, har etterforsker Linda Frid hos trafikkpolitiet i Vänersborg sagt til Adresseavisen.

Den fullstendige rapporten etter obduksjon og tekniske undersøkelser vil ikke være ferdig før i slutten av august.

Seks personer i følget

MC-klubben Klæbu Street og Custom ble stiftet i 2004. Den er ikke bygd opp med de samme strikte retningslinjene slik som Hells Angells og andre motorsykkelklubber.

- Vi er sånn sett ikke en ordentlig motorsykkelklubb, men en godt voksen gjeng som møtes og drar på turer. To til fra klubben var med da ulykken i Sverige skjedde. I tillegg var to andre personer med og totalt fire motorsykler. Det er første gang vi opplever noe sånt. Reaksjonene var sjokk og en følelse av uvirkelighet. Her var det ikke snakk om tullekjøring, men rett og slett en tragisk ulykke. De to som var med på turen har gitt god informasjon til familien og andre klubbmedlemmer, sier Lien.

Diskuterer sikkerhet

Klubbmedlemmene har diskutert sikkerhet og forsøker å gjøre ferden ute på veien så trygg som mulig. Å gardere seg fullt og helt mot ulykker er vanskelig.

- Vi sier til oss selv at når vi er ute og kjører motorsykkel må vi se på alle andre som «idioter». Man må ta vare på seg selv. Vi har også diskutert om at det skulle vært obligatorisk for bilførere å ha et par timer bak på en motorsykkel i forbindelse med førerprøven. Da ville vi fått en større forståelse for hverandre ute i trafikken. Når jeg kjører bil tror jeg at jeg er mer oppmerksom på motorsykler enn folk som ikke kjører MC selv, sier Lien.

Begraves tirsdag

Han er blant annet skeptisk til å ligge bakerst i en kø.

- Ikke for at jeg vil fort frem, men fordi det kan få veldig alvorlige følger om vi blir påkjørt bakfra. Dersom jeg kjører bil forsøker jeg å legge meg ut til siden slik at motorsykler kan passere på tryggest mulig vis på venstre side, sier Lien.

Tirsdag møter også klubbmedlemmene opp for å ta et siste farvel med Inger Marie Eriksen og Torstein Eilert Rekkebo Eriksen.

Inger Marie Eriksen (51) og Torstein Eilert Rekkebo Eriksen (56) omkom i en trafikkulykke i Sverige 22. juli. Foto: Privat