Biogass er fornybar, grønt brensel som produseres hovedsakelig av avfall.

En planlagt biogassfabrikk på Skogn i regi av Biokraft AS ønsker å revolusjonere håndteringen av avfall i Midt-Norge og samtidig forsyne hele bussflåten i Trondheim med biogass.

Grønn næringsutvikling

I dag kjører trondheimsbussene på naturgass. En overgang til biogass vil ifølge Miljødirektoratet føre til vesentlig lavere klimautslipp. Ved kjøp av biogass fra Biokraft kan produksjonen av gassen starte i Skogn. Dette vil gi store ringvirkninger for næringslivet i distriktet, mener daglig leder i Biokraft, Håvard Wollan.

– Gjennom biogassproduksjonen bidrar vi til en grønn næringsutvikling. Fabrikken vil føre til svært mange arbeidsplasser både i og rundt produksjonen i tillegg til en økt klimagevinst, sier Wollan. En eventuell biogassproduksjon på Skogn forutsetter imidlertid et fylkeskommunalt vedtak om innkjøp. Biokraft AS er avhengig av å inngå avtale om kjøp av gass før det første spadetaket tas og byggingen av fabrikken igangsettes.

Udelt positivt i Østfold

Det er Sør-Trøndelag fylkeskommune som eier AtB, og som avgjør om bussene skal over på biogass. Til sammenligning gikk Østfold fylkeskommunes 100 biogassbusser over til biogass ifjor. – Tilbakemeldingene fra kundene våre er at biogass fører til mindre støy. I tillegg lønner det seg både i forhold til klima og miljø, sier Jostein Haug, samferdselssjef i Østfold fylkeskommune.

Venter på statlig støtte

Overgangen til biogass gir økte kostnader og Fylkeskommunen ønsker derfor støtte fra Staten til formålet. Det er Trondheim kommune som tar stilling til om dette skal søkes om gjennom statlige belønningsmidler.

Stor mangel på tilgang

Fylkesordføreren lovte at bussene i Trondheim skulle over på grønt drivstoff i løpet av 2013/2014. Mangelen på biogass i tillegg til en større kostnad hindrer likevel fylkeskommunen i å få det til.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sier at de ikke kan gi Biokraft en garanti på levering av biogass til gassbussflåten i Trondheim. –Vi ønsker å få til en overgang til dette drivstoffet så fort som mulig, men akkurat nå er for lite biogass i markedet, sier Sandvik.

Stor kostnad

I forbindelse med dette er det også økonomiske utfordringer.

– Å gå over til biogass nå vil gi oss en merkostnad på 35 millioner i året. Prisen på drivstoffet må ned hvis vi skal bruke det, sier fylkesordføreren.

Kan ikke finansiere fabrikken

Biokraft kan ikke sette i gang med biogassfabrikken sin før de har kjøpsklare kunder. Sandvik mener fylkeskommunen ikke kan forplikte seg til å kjøpe gassen siden fabrikken ennå ikke er bygd.

– Vi kan ta ansvar for å kjøpe biogass, men vi kan ikke ta ansvar for å finansiere utbyggingen av fabrikken. Vi må sende ut anbud når vi skal skaffe fornybart drivstoff på bussene, og kan derfor ikke binde oss til årelange avtaler siden vi ikke vet når fabrikken kommer, sier fylkesordføreren.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik sier det å gå over til biogass nå vil gi oss en merkostnad på 35 millioner kroner i året. Foto: VEGARD EGGEN
Foto: Adresseavisen
Grønn brensel: Østfold fylkeskommune gikk over til biogass på sine busser ifjor. Foto: Østfold Fylkeskommune