Markedsrådet har vurdert saken, og kommet til at reklamen ikke er ulovlig, melder Kampanje.

Dermed støtter Markedsrådet avgjørelsen fra Forbrukerombudet, som heller ikke fant noe ulovlig i garantien.

Ikke på vers

Mens saksbehandleren ved Forbrukerombudet noe humoristisk leverte sitt svar over ni vers, er ordlyden fra Markedsrådet mer tradisjonell:

Det legges til grunn at reklamen ikke er egnet til å oppfattes bokstavelig, og således ikke er villedende i henhold til mfl. § 2. Videre er bruken av «kjærestegaranti» i markedsføringen ikke «egnet til å påvirke etterspørselen» etter studieplass, mener rådet. Dermed har klageren fra Bergen fått avslag på grått papir.

- Kjempefestlig

- Vi synes dette er kjempefestlig, sier prosjektleder Tove Lill Karlsen i StudiebyEN til adressa.no.

Da avgjørelsen fra Markedsrådet kom, skålte de i Mozell. Prosjektlederen er usikker på om kjærestegarantien vil bli frontet like sterkt til neste år, men ser ikke bort fra at de beholder garantien.

- Vi har i alle fall lov til det, smiler Karlsen.

StudiebyEN er et samarbeidsprosjekt der ulike aktører jobber sammen for å sette Trondheim som studentby på kartet. Den mye omtalte kjærestegarantien ble utlovet i kampen om å kapre nye studenter til byen. Noen studenter syntes ideen var kreativ, mens andre mente at Trondheims gode fagtilbud burde blitt markedsført i stedet.

- Kjærestegarantien handler ikke bare om å få seg en kjæreste, men om at du i Trondheim har den beste muligheten til å skaffe deg venner. Mange får seg også en hjertevenn, mener Tove Lill Karlsen.

Foto: NILS H. TOLDNES