Rådmannen i Trondheim har lite sans for at Nye Veier ønsker fartsgrense 110 km/t på den nye motorveien nord for Trondheim.
Det kommer frem i saksdokumentene til en sak trondheimspolitikerne skal behandle tirsdag.
Saken handler i utgangspunktet om bompengefinansiering av den nye veien. Rådmannen mener imidlertid at politikerne bør vedta et ønske om lavere fart på nyveien, i samme slengen.
Vil sikre 110 km/t til Værnes med ny tunnel
- Vil ivareta nullvekstmål for biltrafikk
- Utgangspunktet for forslaget er å ivareta målet om nullvekst i biltrafikken. Med økt hastighet vil det bli mer attraktivt å kjøre bil, og det utfordrer nullvekstmålet vi har forpliktet oss til å følge opp gjennom bymiljøavtalen, sier programleder i Miljøpakken Heidi Fossland, som uttaler seg på vegne av rådmannen i saken.
- Men fartsgrensene blir jo ikke vedtatt av lokalpolitikere. Hvorfor mener rådmannen at lokalpolitikerne skal ta stilling til dette?
- Dette er et forslag til en merknad til Stortingets behandling av saken, så er det opp til lokalpolitikerne om de ønsker en slik uttalelse til Stortingets behandling, sier Fossland.
Nye Veier vil ha høyere fart sør for Trondheim
- Høyere fart gir økte utslipp
I saksfremlegget peker rådmannen på at en økning i fartsgrense fra 80 og 90 km/t til 100 eller 110 km/t vil gi økte utslipp fra bensin- og dieselbiler.
- Det er bred politisk enighet om å fase ut fossilbilene. Forsvinner ikke da argumentasjonen om at disse bilene forurenser?
- Selv ikke fossilfrie biler er med på å skape de byene vi ønsker oss. Bilene tar likevel mye plass i byene og skaper kø, fremholder Fossland.
- Om fem år kjører alle elektrisk bil
- Vanskeliggjør jernbanens konkurranseevne
Rådmannen trekker også frem konkurransesituasjonen for jernbanen i argumentasjonen imot fartsgrense 110 km/t. I saksfremlegget heter det at:
«Konkurranseforholdet mellom bil og kollektivtransport endres i favør personbiltrafikk, noe som vil vanskeliggjøre jernbanens framtidig konkurranseevne».
- Skal jeg forstå det slik at rådmannen mener vi bør bygge dårligere veier av hensyn til jernbanens konkurranseevne?
- Nei, vi skal ikke bygge dårlige veier. Dette handler om hvilke fartsgrenser som settes, sier Fossland.
- Men fartsgrensene henger jo sammen med veistandarden?
- Nei, det er nødvendigvis ikke alltid tilfelle. Detaljer må du ta med Statens Vegvesen eller Nye Veier.
Hun legger til:
- Forslaget om fartsøkning er ganske nytt, og var ikke del av reguleringen av veien. Rådmannen ønsker å belyse saken som godt som mulig for politikerne og da er det viktig å påpeke at økt fartgrense kan utfordre Nasjonal transportplans nullvekstsmål for personbiltrafikken. Dette målet er Trondheim juridisk forpliktet til å følge opp gjennom vår bymiljøavtale med staten.
Vurderer ekstra kjørefelt øverst i Okstadbakken
- Legger oss ikke borti lokalpolitikk
Prosjektleder for Nye Veier i Trøndelag Johan Arnt Vatnan kommenterer farts-forslaget slik:
- Lokalpolitikerne må få diskutere og ta sine hensyn, vi legger oss ikke bort i det. Vårt mandat sier at vi skal forsøke å øke den samfunnsøknomiske nytten. Dette kan vi gjøre enten ved å kutte kostnadene ved prosjektet, eller ved å øke hastigheten slik at folk kommer seg raskere frem, sier Vatnan.
Han understreker at det viktigste for Nye Veier er å bygge den nye firefelts motorveien nord for Trondheim så raskt som mulig.
Nye Veier styrker staben
- Ingen andre tilsvarende vedtak
Dersom Trondheimspolitikerne gjør vedtak om at de ønsker seg lavere fart på E6 vil de trolig være alene om dette i Trøndelag.
Tilsvarende saker som den som skal opp til politisk behandling i Trondheim har nemlig vært oppe til politisk behandling i Levanger, Stjørdal, Melhus, Midtre-Gauldal, Rennebu og Oppdal.
- Ingen andre har vedtatt noe tilsvarende. Politikerne i Malvik skal behandler saken mandag kveld. Der har formannskapet tidligere sluttet seg til Nye Veiers opplegg for bompengefinansiering med stort flertall, sier Vatnan.
Solvik-Olsen vil ikke love ny bru på Sluppen før etter 2024
- Klar sammenheng mellom veistandard og fartsgrenser
Ifølge talsperson for rådmannen i Trondheim, Heidi Fossland, henger ikke nødvendigvis veistandard og fartsgrenser sammen. Nye Veier-Vatnan er av en annen oppfatning.
- Det er en klar sammenheng mellom veistandard og fartsgrenser. 110-standarden stiller strengerer krav til slake svinger og god sikt enn 90-standarden. Så kan man naturligvis bygge med 110-standard og så skilte for 90, men da vil man ikke få den samme nytten av ekstrainvesteringen 110-standard medfører, sier Vatnan.
Full splittelse blant miljøkameratene om Byåstunnelen
Frp, V, H, Krf imot fartsforslaget
Fremskrittspartiet, Venstre, Høyre og Krf er tydelig på at de ikke vil stemme for rådmannens farts-forslag.
Kommunalråd for SV, Ottar Michelsen, sier han er negativ til fartsgrense 110 km/t på den nye motorveien, men at han ikke har tatt endelig stilling til rådmannens forslag.
Det har ikke lyktes Adresseavisen å komme i kontakt med Arbeiderpartiets gruppeleder Geir Waage eller Miljøpartiet De Grønnes gruppeleder Hilde Opoku.
Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter