Uerfarne turister kan stå i fare for å få seg noen dyre overraskelser både i den lokale kafeen, på stranden, og på taxitur. I de store ferielandene kan du nemlig ikke alltid ta det du hører for god fisk.

Privatøkonom i Sparebank 1, Endre Jo Reite, har tips til hvordan du med enkle grep kan unngå de verste ferietabbene.

Marked og strand

I mange populære turistbyer i utlandet finnes det markeder som ofte tilbyr overprisede «merkevarer», som et agn for shoppingglade turister. Det er viktig å være klar over at alt som finnes på slike markeder som regel er falskt.

– Ikke bare står du som kjøper i fare for å bli lurt for store pengesummer, men i flere europeiske land er det også store bøter for å ta med seg forfalskede varer. Ta derfor aldri med deg varer du mistenker kan være forfalskninger av dyre merker i håndbagasjen, råder Reite.

Stranden er for de fleste barnefamilier selve målet med ferieturen. Det er viktig å huske på at også her kan både voksne og barn bli utsatt for bedrageri og svindel.

–Stranden er ikke stedet for gode forretningsavtaler. Invitasjon til noe «gratis» i utgangspunktet, kan ende opp med å koste deg ganske dyrt. Pass opp for selgere som tilbyr både gratis mat, drikke og is til barna på stranden.

En svært vanlig svindel som går igjen, er tilbud om salg av ferieklubber og leiligheter som de aller færreste ville ha gått med på her hjemme. Det er derfor viktig å være oppmerksom på tilbud som virker for gode til å være sanne, og som kan lokke ut større summer av lommeboka di enn først forventet.

På drosjetur

–Sjekk opp hva som er vanlig pris på din strekning, og ikke bruk drosjer som ikke avtaler prisen på forhånd. Betal helst kontant, og husk å presisere valutasort når prisen blir avtalt. Det er lurt å betale med tilnærmet riktig beløp i lokal valuta. Hvis du er nødt til å betale med kort, dobbeltsjekk både valutasort og beløp nøye, anbefaler Reite.

En vanlig svindel går ut på at sjåføren etter at betalingen er gjennomført, vil hevde at du har betalt i feil valuta i forhold avtalen, eller at seddelen du betalte med var en mindre seddel enn det som ble avtalt.

Billeie

Når du henter ut bilen ved ankomst, er det lurt å ta deg en tur rundt den og dokumentere eventuelle skader allerede før du har satt deg inn i bilen. En vanlig svindel, selv hos noen seriøse selskaper, går nemlig ut på å kreve betaling for skader på bilen hvis du ikke kan dokumentere at de allerede var der fra før, selv om det ikke var du som forårsaket skaden.

Det er lurt å sjekke forsikringsalternativene over nett på forhånd, slik at du har bestemt deg for hva slags forsikring du trenger allerede før du henter bilen. Disse forsikringene dekker de største kostnadene dersom det skulle oppstå uhell eller ulykker på ferden:

Ansvarsforsikring for ditt føreransvar ved ulykke – ofte obligatorisk

Selvrisikodekning (CDW) som dekker skader og ansvar ved ulykke.

Tyveriforsikring som dekker kostnad ved tyveri av selve bilen.

Husk sjekke opp om tanken skal være tom eller full ved levering. Er det et kort leieforhold, så er kostnaden av en ekstra tank bensin noe du bør ta med i beregningen.

Ute på byen

– Om du plutselig har fått flere venner rundt bordet mot slutten av kvelden, så husk at det er lett å bli sittende igjen med hele regningen. Mange turister på ferie har endt opp i situasjoner der de ved kveldens slutt blir presset til å betale store regninger for de nye hyggelige vennene.

Noen klubber og barer opererer også med to forskjellige menyer for å på den måten vise deg at du selv burde ha sett den høye prisen før du kjøpte drinken, fordi dette har de opplyst deg om. Et tips er på betale løpende gjennom kvelden.

Hos legen

Om du skulle bli syk på reisen din, er det viktig at du tar kontakt med ditt forsikringsselskap så fort som mulig om det oppstår behov for innleggelse eller mange tester. Kontakter du ikke forsikringsselskapet ditt, vil du stå i fare for å sitte igjen med regningen selv.

Forsikringen dekker ikke alt

De fleste som reiser på ferie, kjøper seg reiseforsikring på forhånd. Men det er viktig å være klar over at den ikke alltid dekker dine kostnader i enhver situasjon. Emma Elisabeth Vennesland i If skadeforsikring forteller at turistene ofte har for høye forventninger om hva deres forsikring egentlig dekker.

– Det er viktig at man tar godt vare på egen sikkerhet når man er på reise. Ta forholdsregler i vanskelige situasjoner. Det er mange som kommer med krav som forsikringen ikke dekker, så de reisende har kanskje litt høye forventninger til hvor mye et forsikringsselskap kan hjelpe, sier Vennesland.

Det er derfor viktig å sjekke opp nøyaktig hva reiseforsikringen din vil dekke før avreise. De fleste vil ikke kunne dekke typiske ferietabber som kjøp av forfalskede varer og dyre drosjeturer.

Dyrt å bli syk

De største summene på erstatningsutbetalinger gir selskapet til de som blir syke på reise. Behandling i utlandet kan nemlig bli ganske dyrt om sykdom skulle inntreffe.

– I 2013 ble det totalt i bransjen utbetalt 800 millioner kroner i sykesaker. Antall sykesaker var på omtrent hundre tusen. Det er klart at reisesyke er det største enkeltområdet for erstatninger. Både erstatningssum, og antall erstatningssaker innenfor slike saker har økt de siste årene. Dette har en sammenheng med at vi reiser lenger og til dyrere steder, sier Vennesland.

De vanligste sykdommene på reise er mage-tarm problemer og hjerte- og lungeproblemer. I tillegg til det er det ulykker, som innebærer alt fra mindre bruddskader, til større, alvorligere skader.

–Bruk sunn fornuft

Akutt og alvorlig sykdom er det vanskelig å forberede seg på og unngå, men de mindre ferietabbene er det lettere å komme unna med noen forholdsregler.

– Mitt beste råd til reisende er å beholde en sunn skepsis til alt av tilbud som virker for god til å være sann, og en bevissthet om at det meste av gaver og tjenester nok er et ønske om å skape en forpliktelse til at du skal gi noe tilbake. Tiden hvor man kunne kjøpe gull til halv pris eller kjøpe eksklusive tepper for en tusenlapp på en teppefabrikk er over. Effektiv verdenshandel gjør at de som sitter på lovlige og verdifulle varer lett kan få videresolgt dem uten å måtte selge dem på billigsalg til en tilfeldig turist, sier Reite.