Krevende værforhold med mye snø og langvarig kulde, endrede krav til deponering av snø og økte priser i nye driftsavtaler med entreprenører, har gitt budsjettoverskridelser på vinterdriften på 25 prosent. Kostnadssprekken vil bli meget merkbart for byens innbyggere neste vinter.
Rådmannen legger opp til en innsparingsplan på neste års vintervedlikehold som innebærer innsparinger på nærmere 14 millioner kroner kommende vinter.
- Vi får veldig mye pepper for fortau vi ikke har ansvar for
Dette er konsekvensene av innsparingsplanen
Ifølge forslaget til innsparingsplan blir dette konsekvensene:
- Grensen for når boliggatene skal brøytes heves fra fem til ti centimeters snødybde
- Budsjettet for strøing av boliggatene blir redusert med 50 prosent
- Redusert bortkjøring/etterrydding av snø
Rådmannen, som slår fast at innsparingstiltakene vil «oppleves negativt av byens innbyggere», varsler at innsparingene kan få dramatiske konsekvenser.
Adresseavisen mener: Fortauene må kunne brukes også på vinteren
Frykter fall og benbrudd
«Redusert brøyting og strøing av boliggater vil sannsynligvis føre til vanskelige framkommelighet for fotgjengere, flere fall og benbrudd samt at det blir mer krevende for enkelte å komme seg ut».
Dessuten: «Redusert vinterdrift kan resultere i siktproblemer i vegkryss og dårligere fremkommelighet i boliggater. Det vil også kunne bli et større behov for etterrydding av snø. Det er knyttet usikkerhet til om etterrydding kan gjennomføres grunnet manglende midler. Begrenset etterrydding av snø vil kunne gi dårligere fremkommelighet for alle trafikanter, noe som vil gi økt bruk av piggdekk og derigjennom dårligere luftkvalitet»
Debatt: Kommunens vedlikehold av veinettet om vinteren er latterlig. Latterlig dårlig
Vanskelig vinter ga overforbruk
I sin analyse av det betydelige overforbruket i vedlikeholdsmidler siste vinter rettet rådmannen fokuset på værforholdene og nye krav til deponering av snø.
«I 2018 har værforholdene, og endrede krav til deponering av snø medført et merforbruk sett i forhold til budsjett. »
Rådmannen skriver at fra desember 2017 til april 2018 var det «gjennomgående minusgrader i Trondheim», noe som førte til «liten eller ingen smelting i vinterperioden, og konsekvensene av dette ble kontinuerlig vinterdrift med brøyting, salting og strøing.»
Også mange dager med temperaturer rundt 0 grader har ført til økt vintervedlikehold.
«I vintersesongen 2017–2018 var det en god del temperatursvingninger rundt 0 grader som økte behovet for strøing og salting. Nedbørsmengden for Voll målestasjon var cirka 100 millimeter fra 20. desember og til midten av april. Dette er ikke spesielt høyt, men det meste kom som snø i perioden med en lang kuldeperiode. Kuldeperioden medførte ingen smelting av betydning og mye
isdannelse. Isen var tidvis så hard at strøsand ikke ville feste seg. Det måtte derfor strøs ofte.»
Som følge av vinteren har vært «mer krevende enn foregående vintre, har frekvensen på kjøring økt», forklarer rådmannen. Utgiftene til økt brøyting, strøing, salting og etterrydding har økt med totalt tre millioner kroner.
Saltet ødelegger syklene, men er kommet for å bli
Forbud mot snøtømming i havnebassenget
Også et forbud mot tømming av snø i havnebassenget, har gitt økte driftsutgifter, påpeker rådmannen.
Dette medførte at Trondheim kommune inngikk en midlertidig avtale med Franzefoss Pukk om deponering av snø i Li pukkverk. Kombinasjonen tippeavgift på 40 kroner pr. kubikk og ekstra kjøring for å få tømt snøen førte til ekstra utgifter på tre millioner kroner.
Glatte veier i Trøndelag
Kostbare nye driftsavtaler
Rådmannen peker i sin orientering om at det i 2017 ble inngått flere nye langsiktige driftsavtaler med entreprenører som leverer vinterdriftstjenester til Trondheim kommune.
«Nye avtaler har medført økte priser som en følge av endring i gjeldende markedssituasjon. Prisøkningen er på cirka 9 millioner kroner, i tillegg kommer cirka 3 millioner kroner for økt kjørefrekvens og ca. 3 millioner kroner for fjerning av snø, » skriver rådmannen.
Formannskapet skal behandle innsparingsplanen for neste vinter på tirsdag. Ifølge forslaget til vedtak tar formannskapet «saken til etterretning».