Flere av elbilene kobler ikke engang ladekabelen til.

– Denne forskjellsbehandlingen er forunderlig, mener Steffen Møller-Holst.

Han får støtte fra professorkollegene Anne Grete Hestnes og Geir Martin Haarberg ved NTNU. Møller-Holst er markedsdirektør innen hydrogen- og brenselcelleteknologi i Sintef. Alle tre har sine arbeidsplasser på Gløshaugen.

På grunn av et sterkt miljøengasjement har de investert i hver sin ladbare Toyota Prius hybrid. Bilen kan kjøre litt over to mil på elektrisitet før bensinmotoren kobler seg inn.

Ved kjemiblokkene på Gløshaugen er 12 parkeringsplasser med uttak for lading forbeholdt elbiler. De fleste elbiler har en reell rekkevidde på 10-15 mil, mens elbilen Tesla Model S på sommerstid kan kjøre over 40 mil før batteriene må lades.

Har bare én bil

– I stedet for elbil investerte jeg og mannen min, som også jobber på Gløshaugen, i en ladbar hybrid. Vi kunne ha kjøpt en elbil, men da måtte vi også hatt en bil med bensin- eller dieselmotor i tillegg, for vi bruker bilen også på ferieturer. Nå har vi bare én bil, som er veldig miljøvennlig, men det er synd at vi ikke slipper til på ladestasjonene, slik at vi også kunne ha kjørt elektrisk hjem fra jobb, sier Hestnes.

Haarberg bor på Orkanger. På vei til jobb bruker bilen én liter bensin. Fordi batteriet er utladet, dobles bensinforbruket på hjemturen. Møller-Holst fikk bot da han parkerte og ladet på en av ladestasjonene på Gløshaugen, forbeholdt elbiler. Han har hatt Priusen i to år og kjørt 20 000 km. På den tiden har han brukt 387 liter bensin, som gir et forbruk på 0,19 l/mil.

– Hvis jeg hadde fått lade bilen på jobb – trenger bare én time hver dag – ville jeg kunne kjørt utslippsfritt til og fra jobb hele året, sier Møller-Holst. Det ruller over 35 000 elbiler i Norge, mot bare 2000 ladbare hybrider. Manglende tilgang til offentlige ladeplasser kan være en av årsakene.

Ofte ser han elbiler stå parkert på Gløshaugen hele dagen, uten at de er tilkoblet strømuttaket. Hvis hybrider hadde fått en tidsbegrenset ladetid på f.eks. to timer, ville ladeplassene kunne utnyttes fire ganger mer effektivt enn i dag.

Lov i Oslo

I Oslo er det tillatt for ladbare hybrider å benytte offentlige p-plasser til lading. Skiltene er endret fra «Ladeplass for el-motorvogn» til å omfatte «Ladbar motorvogn». Nå ser det ut til at det også i Trondheim kan skje en regelendring, slik at også ladbare hybrider får slippe til.

Varaordfører Knut Fagerbakke (SV) og kommunalrådene Geir Waage (Ap) og Yngve Brox (H) stiller seg alle positive til at også ladbare hybrider bør få parkere og tanke strøm på offentlige p-plasser.

Marius Holm i miljøorganisasjonen Zero sier de jobber for at det over hele landet bør åpnes for lademuligheter for hybrider på offentlige p-plasser. –Jeg tror at det i statsbudsjettet kommer endringer som gjør det mer attraktivt å kjøpe ladbar hybrid, sier Holm.