- Hvilke rettigheter har reisende når det er flystreik?- Reisende har nesten de samme rettighetene under streik som når fly blir kansellert. Man kan enten få igjen pengene for billetten eller man kan kreve at Norwegian ordner med en annen flyvning hvis man må reise på det tidspunktet. Dersom man er nødt til å komme seg til stedet man har billett til, så har Norwegian plikt til å få passasjerene med på et annet fly. Dette gjelder også passasjerer som er strandet i utlandet. De har plikt til å få folk hjem. Man kan også bruke billetten til å reise på et annet tidspunkt eller til et annet sted hvis man er fleksibel på reisetidspunkt. Dersom du bytter til en annen avgang og blir forsinket har du krav på mat og overnatting, hvis det er nødvendig.

- Er det forskjell på hva man har rett på når det er streik og når fly blir kansellert?- Man har ikke rett på standardkompensasjon ved streik og andre situasjoner som flyselskapene ikke har kontroll over. Standardkompensasjon er en pengesum man har rett til å få hvis flyet blir kansellert og man blir mer enn tre timer forsinket. Hvor mye kompensasjon man har rett på er avhengig av hvor langt man skal reise.

- Gjelder reiseforsikringen ved streik?- Reiseforsikring gjelder ikke. Man får ikke erstatninger ved streik, men man får igjen penger for billetten.

- Får dere mange fortvilte henvendelser nå?- Vi har fått ut mye informasjon om hvilke rettigheter man har, men det har vært en periode med mange telefoner.

- Hvem har ansvaret for de reisende når det er streik?- Det er viktig å understreke at Norwegian har ansvar for kundene selv om det er streik. De må være flinke til å sende ut informasjon og passe på at alle passasjerene får det de har krav på.

- Norwegian har tidligere fått kritikk for dårlig kundebehandling. Er flyselskapene verstinger når det gjelder kundebehandling?- Nei, det er de ikke. De gjør så godt de kan. Akkurat nå er situasjonen ganske ekstrem og det er vanskelig å ta godt vare på alle passasjerene.

- Norwegian har tidligere fått kritikk for å ha oppgitt lite info ved forsinkelser og kanselleringer. Hvordan fungerer dette generelt nå?- Det fungerer bedre nå. De har blitt flinkere til å sende ut tekstmeldinger med relevant informasjon om forsinkelser og kanselleringer. Flyselskapene er derimot ikke flinke til å opplyse om hvilke rettigheter de reisende har.

- Hvilken betydning har Norwegians inntog i norsk luftfart hatt for forbrukerne?- Det er veldig bra at vi fikk enda en aktør som flyr innenriks i Norge. SAS hadde nesten monopol før Norwegian startet opp. Nordmenn har nå fått flere avganger til lavere pris. Vi ser at den økte konkurransen fører til lavere pris, og dette kommer forbrukeren til gode.

- Burde det vært enda flere aktører innenfor norsk luftfart?- Generelt sett mener jeg at det alltid er bedre med flere aktører, men det er et lite marked i Norge. Det er bra at vi har minst to aktører.

- Under streiken har vi sett billettpriser på opp mot 4000 kroner for en flytur tur/retur mellom Trondheim og Oslo. Hvilke tanker gjør du deg om dette?- Det er et bevis på hva som kan skje hvis det er manglende konkurranse. Når Norwegian ikke flyr så kan SAS sette de prisene de vil, og det er nettopp derfor det er viktig at minst to aktører flyr innenriks i Norge.

- Tror du at dere får inn mange klager i etterkant av streiken?- Det er vanskelig å spå om det kommer mange klager i etterkant, men det er en risiko for det.