Snøskuterkjøring er en omstridt aktivitet. Foto: GEIR TØNSET

Politimester Nils Kristian Moe i Sør-Trøndelag politidistrikt er enig i at man både kunne og burde ha hatt mer aktivitet rettet mot kontroll av snøskuterkjøring.

– Men samtidig vil en slik prioritering uvegerlig føre til at politiet må trappe aktiviteten tilsvarende ned på andre områder, sier han.

Den enkeltes ansvar

Moe understreker at mangel på kontroll uansett ikke opphever den enkeltes ansvar for å etterleve lover og regler, enten det gjelder snøskuterkjøring, bilkjøring eller annen virksomhet.

– Bare her i Sør-Trøndelag snakker vi om betydelige fjellområder hvor det i utgangspunktet kan kjøres med snøskuter på store arealer. Til sammenligning er bilkjøring begrenset til et tydelig definert veinett, og det sier seg selv at kontroll med snøskutertrafikk medfører ganske store utfordringer, sier han.

I den sammenhengen legger han vekt på at den som får tillatelse til å kjøre samtidig også har fått en betydelig tillit, som stiller krav til at den enkelte etterlever de reglene som gjelder.

– De som ignorerer reglene vil dermed ødelegge for alle andre, sier Moe.

Kan fremtvinge en stopper

Politimesteren ser at en åpning for å drive ren fornøyelseskjøring med snøskuter vil kunne medføre en sterk vekst i både i antall skutere og bruken av dem her i landet.

– I dag er det vanskelig å si om politiet vil ha muligheter til å følge opp en slik vekst med tilsvarende økt kontrollvirksomhet. Samtidig kan vi se at utviklingen i enkelte kommuner lenger sør i landet allerede er slik at problemet med ulovlig kjøring til slutt kan bli så stort at det på en eller annen måte må settes en stopper, sier Nils Kristian Moe.

Gjentar ulovlige vedtak

Miljøverndirektør Stein Arne Andreassen ved Fylkesmannen i Sør-Trøndelag forteller at man ikke har noen praksis for lovlighetskontroll gjennom aktiv innhenting av kommunenes dispensasjonsvedtak for kjøring med snøskuter.

– Vi utfører vanligvis bare kontroll av saker som blir brakt inn for oss, og dersom vi finner feil eller mangler blir vedtakene opphevet. I enkelte tilfeller blir det likevel problematisk, fordi vi har erfart at noen kommuner har vært svært raske med å fatte nye, like ulovlige vedtak, sier Andreassen.

– Kan du nevne eksempler?

– Vi har bl.a. opphevet vedtak om dispensasjoner for skuterkjøring i forbindelse med påsken, og at kommunen like etterpå har fattet et nytt og like ulovlig vedtak om dispensasjon, uten at vi har hatt mulighet til å stoppe det i tide. En konsekvens av dette blir at den eller de som får dispensasjonene faktisk forledes til å tro at de kjører lovlig, mens de i virkeligheten kjører med en ulovlig dispensasjon.

– Hvordan vil du karakterisere slike hendelser?

–Det er en høyst tvilsom rettspraksis, og hvis slike holdninger ligger til grunn er det etter min mening ikke betryggende å overføre mer lokal forvaltningsmyndighet til kommunene, sier Stein Arne Andreassen.