– Når Rema 1000 kommer med en generell påstand om å være billigst, må dette gjelde alle varer, i alle butikkene, og sammenlignet med alle konkurrentene, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Busser med reklame
Flere busser i hovedstaden kjørte med følgende Rema 1000-reklame på: «På vei til butikken? Dra til den med landets laveste priser».
Forbrukerombudet reagerer på at påstanden står udokumentert, og mener den er villedende og lovstridig.
– Villedende prismarkedsføring kan skade forbrukerne økonomisk ved å tro at man gjør en «besparelse» som ikke er reell, sier Nergård, som legger til at hun er glad matvarekjeden fjernet reklamen.
Reklamen avsluttet
Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, sier at reklamen ikke ble fjernet, men avsluttet i henhold til medieplanen.
– Vi har ingen planer om å kjøre lignende kampanjer, men alle pristestene viser at vi er billigst, og det ønsker vi å si, sier hun til NTB.
- Vanskelig
Fossum Beyer synes det i dag er vanskelig å markedsføre prisforskjeller uten at noen reagerer.
– Vi ønsker mer tydelighet slik at kunder kan se hvem som har lavest priser. Derfor ønsker Rema 1000 en offentlig prisportal, sier hun.