Litt mye: Kommunalråd Jon Gunnes i Trondheim synes Venstres leder er litt for hårete i sine mål om fossilfrie storbyer. Her i passiar med partiveteran Odd Einar Dørum. Foto: Morten Antonsen

TROMSØ: Det er ett av venstreleder Trine Skei Grandes mål for et grønt skifte i norsk næringsliv i årene som kommer.

– Setter vi oss klare mål, og dersom vi følger opp med investeringer i gode løsninger, er det fullt mulig å tenke seg at det ikke skal være tillatt å kjøre med bensin og diesel i Midtbyen i Trondheim innen 2020.

LES KOMMENTAR: I Venstre er det umulige mulig

Slik utdyper venstreleder Trine Skei Grande sin landsmøtetale overfor Adresseavisen. Skei Grandes politiske ambisjon er et grønt skifte i norsk økonomi, der blant annet fossilfrie byer innen fem år er ett av målene.

Litt for mye hår

Kommunalråd for Venstre i Trondheim, Jon Gunnes, er veldig tilfreds med at sjefen har hårete mål for bymiljøet i Trondheim og andre norske byer, men synes fem år – innen 2020 – er litt for hårete.

– Jeg er jo helt enig med henne, men dette kan bli krevende å gjennomføre i Trondheim innen fem år. Men dersom vi sier 2025 eller 2030 – så er jeg med, sier Gunnes.

Ikke råd til å la være

Venstrelederen mener imidlertid at det må tenkes større tanker rundt miljøet i de store byene.

– Hvorfor ikke si klart fra at innen 2020 stenges bykjerner og andre områder hvor det bor mange mennesker for alle kjøretøy som ikke går på miljøvennlig drivstoff? Hvorfor skal vi tillate forurensende kjøretøy der hvor folk bor tett, når alternativene finnes? Spørsmålet er ikke om vi har råd til å gjøre dette, men om vi har råd til å la det være, sa Skei Grande da hun åpnet landsmøtet i Tromsø fredag.

– Fem år er rimelig kort tid. Du mener det er realistisk å forby all trafikk med tradisjonelle bilmotorer på den tiden?

– Ja, fordi alternativene til de gamle motorene finnes allerede. Teknologien er på plass. Nå har vi fått gjennomslag på Stortinget for at alle kollektivtrafikk i de store byene skal bli fossilfri i samme periode. Det er bare å sørge for at målene er på plass, og at politikerne følger opp med nok penger. Elbiler, elbusser og elsykler finnes – vi vet hvordan vi kan lage dem, det er bare å gjennomføre, sier Skei Grande.

Hun mener dette er gjennomførbart dersom man sørger for å bruke den teknologiske utviklingen til å skape et slikt skifte, og sikre kollektivløsninger inn til sentrum som gjør det mulig å sette fra seg bilen utenfor, og ta buss eller tog når man skal besøke Midtbyen i Trondheim.

Spennende tanker

Kommunalråd Jon Gunnes liker signalene fra partiledelsen, og lover å følge opp i bypolitikken i Trondheim. Gunnes mener arbeidet med Miljøpakken viser at det er mulig å skape fossilfrie byer, men kanskje ikke så tidlig som i 2020.

– Vi har jo gjort mye allerede i Trondheim som peker i riktig retning. Får vi noe mer tid på oss er det klart det lar seg gjøre å skape fossilfritt sentrum. Se bare på bussene. 28. april i år begynner alle bussene å gå på biogass. Det reduserer CO2-utslippene med ytterligere seks prosent. Vi er godt i gang gjennom Miljøpakken, sier Gunnes.

Senterpartiet i Trondheim har forsøkt å reise en debatt om å fjerne fordelene elbilene har på blant annet gratis parkering. Men Jon Gunnes mener el- og hybridbiler kanskje må få enda større fordeler i fremtiden.