Hver mandag klokken kvart på tre kobler de seg opp på nett, og etablerer direktekontakt med tysklærer Carola Peckolt. Så er tysktimen i gang for elevene som går tredje året i videregående.

– Det er litt rart å bli kjent med læreren via et webkamera, men det har fungert veldig bra. Jeg er glad for at jeg har fått dette tilbudet, sier Eli Svorkdal Hess.

Les også: Vil gi russen en leseuke

Liten interesse

Hun går tredje året på studiespesialisering ved Orkdal vidaregåande skole, og får ordinær klasseromsundervisning i alle andre fag. Samtidig er hun en av seks elever i Sør-Trøndelag som i år har fått nettundervisning i tysk III.

Et tilbud som ingen skoler har hatt de siste årene, fordi interessen har vært for liten.

Bare to avgangselever ved Orkdal ønsket tilbudet. Birk Unhjem Haugan går ved Charlottenlund, og der er det ingen andre avgangselever som tar tysk.

– Når det bare er noen få elever ved en skole som ønsker et programfag, så blir ikke tilbudet startet opp. Men behovet for språk vil ikke bli noe mindre i fremtiden, derfor er vi glad for at vi kan tilby tysk i nettskolen, sier Wenche Rolandsen, prosjektleder i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

De seks tyskelevene er spredt på fem ulike skoler: Orkdal, Åfjord, Byåsen, Charlottenlund videregående samt Trondheim katedralskole, mens læreren jobber ved Heimdal videregående.

Les også: Ida Marie (19) har seks i karaktersnitt

Språk og fysikk

Nettskolen ble startet som et prosjekt våren 2012, og ett av målene var å sikre at elevene i alle deler av fylket kunne få et bredere fagtilbud. På grunn av liten søkning var enkelte fag i ferd med å forsvinne helt.

Les også: Skoletaperen vil motivere andre

Nå kan fremmedspråksenteret vise til at det har vært en dobling av antall elever som tar tysk, fransk og spansk på nivå tre de siste årene. Dette skyldes tilbudet ved nettskolen. Også i fysikk 2 har det vært nettundervisning.

– Tilbudene i språk og realfag har bidratt til å opprettholde tilbud i programfag som ellers ikke ville vært tilgjengelig ved alle skoler, oppsummerer prosjektgruppa etter tre år.

Permanent

Nå har fylkeskommunen vedtatt å etablere en permanent nettskole som et supplement til fylkets 22 videregående skoler. Nettskolen skal være et tilbud både til elever i videregående, men også voksne som mangler studiekompetanse.

– Dette er fremtidens måte å jobbe på, sier Rolandsen som mener at elevene som mottar slik nettundervisning får et kjempefortrinn sammenlignet med andre elever.

– De lærer seg å lære, og de lærer seg å jobbe selvstendig. Det har de god bruk for når de skal på høyere utdanning, påpeker hun.

Tett kontakt

Eli Svorkdal Hess og Birk Unhjem Haugan har vært koblet opp på Lync sammen med tysklæreren i hele år. De føler at de har fått mye tettere oppfølging av læreren i nettskolen. Samtidig har det vært krevende, fordi de har jobbet mye alene.

– Du må være motivert for å jobbe, og så må du tørre å snakke mye. Ellers blir det veldig stille i timene, sier Birk.

Begge har nå lyst til å bruke tysken videre, kanskje i første omgang til å studere i Tyskland.

Carola Peckolt jobber til vanlig ved Heimdal videregående, og har undervist i tysk i mange år. Hun liker å være nettlærer:

– I en klasse på 15-20 er det lett for elevene å stikke seg bort. Her har jeg to og to elever i gangen, og da får vi veldig god kontakt. I tillegg er det veldig motiverte elever, så dette har vært gøy, sier Peckolt.

Fakta nettskole:

Sør-Trøndelag fylkeskommune etablerer nå en selvstendig nettskole for å gi videregående elever over hele fylket tilbud i «smale programfag»: Fransk, spansk og tysk III samt fysikk 2. Fagtilbudet kan bli utvidet.

Nettskolen skal også tilby studieforberedende fag for voksne som mangler studiekompetanse.

Siden 2012 har det vært et treårig prosjekt med nettskole i fylket, og så langt har 135 elever og nærmere 70 voksne tatt fag i nettskolen.

Wenche Rolandsen, prosjektleder for nettskolen. Foto: Kristian Helgesen