- Den stigmatiseringen vi opplevde på 30-tallet eksisterer delvis i dag. Det er viktig at unge lærer om kulturforskjeller når det skjer så mye stygt i verden.

Det sier Eli Buhaug Fenstad, lærer ved Lundamo ungdomsskole. I fem dager har 46 videregåendeelever fra Polen vært i Trondheim for å besøke elever ved Lundamo ungdomsskole og Levanger videregående skole gjennom utvekslingsprosjektet «Faces of diversity». Prosjektet er en del av arbeidet mot antisemittsme, og er finansiert av EØS-midler. Det er Falstadsenteret som har planlagt og gjennomført prosjektet.

Temaet for studentutvekslingen er hvordan en skal håndtere mangfoldet i et samfunn.

Lukkede nordmenn

- Det første vi merket da vi ankom Trondheim var at det føltes tomt og stille her, sier Dawid Zawolski (17).

- I Polen er vi vant til mange folk og mye lyder hele tiden. Det gikk også rykter om at alle her oppe var blonde, men det stemmer jo ikke i det hele tatt, fortsetter han.

Anna Jauiszeuska (17) sier hun var litt stresset for å samarbeide med norske elever.

- Jeg var redd for språk- og kulturbarrierer. I starten opplevde jeg de norske som ganske lukket, men det er blitt bedre. Jeg tror nordmenn trenger litt mer tid på å bli kjent før de åpner seg, sier Jauiszeuska.

Les også: Nye utgravinger på Falstad

- Helt vanlige ungdommer

Elevene ved Lundamo ungdomsskole og Levanger videregående skole, synes det er fint å utfordre egne kulturelle normer.

- Nordmenn har enkelte regler vi følger, som at vi sitter én og én på bussen. Det er fint å bli utfordret ved å møte ungdommer fra andre land, sier Andreas Husby Tømmerdal (17).

- Det er lærerikt å bli kjent med andre kulturer. Det vi har lært så langt, er at de polske elevene er helt vanlige ungdommer, og at vi kan lære av hverandre, sier Petter Gylland (15).

For å bli ekstra godt kjent, skal de polske elevene overnatte hjemme hos en av de norske elevene.

- Jeg tror det kan bli en interessant kulturveksling. Først og fremst tror jeg de polske elevene får seg en overraskelse når de seg hvor mange tekniske duppeditter vi har rundt i huset, sier Erik Birkeland (15).

- I tillegg må de jo få brunost, sier Gylland.

Bidrar til minnested

Prosjektet startet med at de norske elevene reiste til Warszawa i oktober. Under oppholdet besøkte de konsentrasjonsleirer.

- Det var først da det gikk opp for meg hvor ille det faktisk var under 2. verdenskrig, sier Gunvor Mathilde Hugdal (15).

Les også: - Nå har Paltiel fått en gatefest som bevis på sin historie

Et av målene med oppholdet i Trondheim, var at de norske og polske ungdommene i samarbeid fikk lage tekster til den kommende 22. juli-parken i Trondheim. Tekstene skal etter planen graveres i steinene på minnestedet. Marie Othilie Hundevadt er utdannet scenekunstner, og jobber med formidling. Hennes spesialitet er å få unge i tale. Hun var hyret inn for å sette ungdommene i gang med arbeidet.

Les også: Hvit park med marmor og gull

- En skal ikke undervurdere ungdom. Jeg er sikker på at de vil komme med gode innspill til minnestedet. Det gjelder å få dem til å reflektere, sier Hundevadt.

De polsle og norske elevene startet skoledagen på Julius Paltiels plass. Parken er til minne om Paltiel, som overlevde konsentrasjonsleiren Auschwitz. Foto: jens petter søraa
Marie Othilie Hundevadt hjalp de norske og polske elevene med å sette i gang samarbeidet. Ungdommene skal blant annet bidra med tekster til minnestedet over 22.juli i Tordenskioldparken i Trondheim. Foto: jens petter søraa