Flomrammet. I Nord-Trøndelag ble hus skylt på sjøen (f.v.). Mikael Smevik sørget for at mamma Turid Skrøvstad kom tørt i land i Vuku. Det siste bildet viser Steinkjerelva på vei innover Guldbergaunet.

Tallene er imidlertid heftet med stor usikkerhet. Det er gått bare kort siden flommen og kommunene har ikke full oversikt over skadene foreløpig. Alle kommunene som var berørt, er heller ikke med i oversikten. Og hver dag kommer det inn meldinger om nye skader på eiendom og infrastruktur.I dag kommer olje- og energiminister Odd Roger Enoksen til de flomskadde områdene. Han skal besøke både Follafoss, Åfjord, Lauvsnes og Grong.Forsikringsselskapene nedjusterer nå anslaget over skadene flommen har påført forsikringstakerne. Før helgen mente de at utbetalingene kunne summere seg til nærmere 200 millioner kroner, men nå mener det 75-100 millioner er mer sannsynlig.-  Til nå har vi fått inn 340 skademeldinger, og det endelige tallet vil sannsynligvis ligge langt nærmere 500 enn 1000 som vi tidligere mente var verste mulige resultat, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon.Statens vegvesen stipulerer kostnadene til 12,5 millioner i Sør-Trøndelag, og 15-20 millioner i Nord-Trøndelag.- Det kommer inn telefoner om skader hele tiden, og det er umulig å si hva sluttregningen kommer på, sier seksjonsleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen.Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) anslår at de trenger om lag 30 millioner i ekstrabevilgninger fra staten etter flommen i Trøndelag til planlegging og gjennomføring av hastetiltak. I tillegg kommer 20 prosent som dekkes lokalt. De totale kostnadene kommer dermed på 36 millioner kroner.- Vi har ikke en fullstendig oversikt over kostnadene ennå, og det er slett ikke utenkelig at beløpet blir høyere, sier regionsjef i NVE Einar Sæterbø.På bakgrunn av en kontakt Adresseavisen hadde i går med de mest berørte kommunene i Nord- og Sør-Trøndelag, viser en oversikt at flommen har kostet kommunene et sted mellom 50 og 70 millioner kroner. Noe av dette vil dekkes av NVE og noe av forsikringsselskaper, men hoveddelen er ekstraordinære kostnader som kommunene håper å få dekket via skjønnsmidler fra staten.De enkelte kommuners utgifter avhenger i stor grad av hvor store skader kommunale veier og bruer har fått. Flatanger er en av kommunene som ble hardest rammet av flommen, og her har de kommunale veiene fått hard medfart. De to bruene som ble ødelagt av flommen er også kommunale, og de stipulerer de totale kostnadene til 30-35 millioner kroner.De fleste kommunene vi snakket med hadde en viss mening om hvor store kostnader flommen hadde påført dem. For andre var det altfor tidlig å si noe om hvilke kostnader det var snakk om.- Bare i dag har vi fått inn to-tre nye meldinger, og det var først i helga vi begynte å få en totaloversikt. Men at vi snakker om mange hundre tusen kroner er det ikke tvil om. Vi har enkelttilfeller som sikkert kommer opp i den størrelsen, sier rådmann i Grong kommune Svein Helland.De berørte kommunene skal dokumentere skader og kostnader og rapportere dette inn til fylkesmannen. På grunnlag av dette vil kommunene få ekstra skjønnsmidler, men statsråd Åslaug Marie Haga kom ikke med eksakte beløp til kommunene da hun var på besøk i flomkommunene før helgen.Ras- og flomskader på dyrkamark og skogeiendommer skal rapporteres inn til det lokale lensmannskontoret. Det er Statens Naturskadefond som dekker den enkelte gårdeiers tap. Ennå finnes det ikke oversikter over hvor mye dyrkamark som er ødelagt av ras eller skadet av flommen.