Trodde du at elbiler er miljøvennlige selv med piggdekk, eller at salting gir svevestøv? Dette er to av sju myter om miljø, klima og trafikksikkerhet som fire eksperter nå knuser.

I tillegg til Bjørn Ove Berthelsen, sjefingeniør ved miljøenheten i Trondheim kommune, sitter disse tre i ekspertpanelet: Brynhild Snilsberg, sjefingeniør i Statens vegvesen, Tore Nordstad, rådgiver ved miljøenheten i Trondheim kommune og Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

«Du er miljøvennlig hvis du kjører elbil, selv med piggdekk».

Berthelsen: - Dette er bra for klimaet, men dårlig for bylufta. Elbilen er veldig viktig for å redusere klimagass-utslipp og avgassutslipp. Men en elbil på piggdekk er ikke bra med tanke på svevestøv. La oss si at en elbil med piggdekk er 70 prosent miljøvennlig – så det er forbedringspotensial.

«Det blir like mye støv selv om man betaler piggdekkgebyr».

Nordstad: - Da piggdekkgebyret ble innført i 2001, gikk piggdekkandelen fra cirka 70 prosent til 20 prosent i Trondheim. Tallene taler for seg! Gebyret har noe å si for den enkeltes valg – selv om mange ikke ønsker å tro det. På det sentrale veinettet er rengjøringen svært god. Det betyr at piggdekkandelen kan være nokså høy uten at det er skadelig. På sideveiene, somboliggater og lignende, har piggdekkandelen mye å si. Ressursene tillater ikke nøye rengjøring over alt.

«Piggfrie dekk gir like mye støv som piggdekk».

Nordstad: - Piggfrie dekk gir omtrent like lite svevestøv som sommerdekk i laboratorieforsøk. Og om sommeren har vi svært ren og frisk luft i Trondheim. Forskjellen i støvmengde kan lett ses med det blotte øye i tunneler.

Berthelsen: -  Cirka 95 prosent av svevestøvet stammer fra asfalt, som males opp og produserer svevestøv på grunn av piggdekkbruk på bar vei. En litenandel piggdekk kan imidlertid være bra for å raspe opp glatt veibane hvor det kjøres mye, og i veikryss med mye start/stopp.

«Salting gir svevestøv».

Snilsberg: - Det saltes av to hensikter: Den første hensikten er å sikre god fremkommelighet og trafikksikkerhet på vinteren. Den andre hensikten er nettopp å dempe støvet. I Trondheim har vi et stort støvproblem på grunn av den høye piggdekkandelen. Støvdemping kan gjøres med ulike typer salt, deriblant magnesiumklorid. Det fukter veibanen over lengre tidsrom, noe som gjør at støvet bindes til veien og ikke virvles opp i lufta. Det er viktig at støvdemping kombineres med grundig rengjøring av veier og sideareal.

«Piggdekk er trygge på is og vår is».

Engebretsen: -  Alle dekktester viser at piggdekk er tryggest på is og våt is – når de er splitter nye. For de som kjører nokså ofte, tar det ikke lang tid før dekkmønsteret slites ned. Da er piggdekkene på et dårligere nivå enn de piggfrie, også på is og våt is. Uansett om du kjører med pigg eller ikke, må du avpasse farten etter forholdene. Vær også sikker på at dekkene er så rene som mulig.

«Fragmenter fra piggfrie dekk er farlige å puste inn».

Engebretsen: - Piggfrie dekk må være mykere enn piggdekk for å få den gripeevnen som skal til for å matche piggene. Lateks brukes i piggfrie dekk for å oppnå denne mykheten. En myte er at lateksfragmenter siger ut i lufta og påvirker folks helse negativt. Omfattende forskning viser at det finnes ufattelig lite dekkfragment i lufta. 98 prosent av alt svevestøv er asfalt.

«Piggfrie dekk er livsfarlige».

Engebretsen: - Piggdekk er svært gode i starten, men taper seg fort. Dagens piggfrie dekk har så å si samme kvalitet som piggdekkene. Når piggdekk er slitt ned til seks millimeters dekkmønster, er piggfrie dekk like bra – om ikke bedre.

Ekspert: Brynhild Snilsberg, sjefsingeniør i Statens Vegvesen. Foto: Stale Prestoy
Ekspert: Tore Nordstad, rådgiver ved Miljøenheten i Trondheim kommune. Foto: Jens Petter Søraa
Ekspert: Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF