– Mitt førstevalg er et sammenslått Trøndelag fylke og et Trondheim som overtar noen oppgaver fra de mindre kommunene og staten.

Trondheim kommune ønsker å utrede de tre modellene for fremtidig organisering av kommunene som ekspertutvalget peker på. Ordfører Rita Ottervik mener det er på tide å løse opp i generalistkommuneprinsippet.

Barnevern, rus og psykiatri

– Vi startet en prosess i høst med utredninger som skal behandles politisk på nyåret i forhold til retningsvalg for Trondheim. Personlig håper jeg på modell to der de største kommunene får overført statlige oppgaver. Jeg ser for meg barnevern, rus og psykiatri, nærings- og regionalutvikling som mulige nye oppgaver for Trondheim, sier Ottervik.

Ordføreren vil likevel ikke avvise modell tre der Trondheim blir storfylke, og overtar både en del statlige og fylkeskommunale oppgaver.

– Jeg er glad for at utvalget ser på muligheten for oppgavedifferensiering. Jeg mener det er unaturlig at små kommuner som Klæbu, Osen og Roan skal tilby de samme oppgavene som Trondheim.

Ottervik mener Trondheim har et helt annet utgangspunkt enn de minste kommunene til å drive en del tjenester, og at disse kan utføres av Trondheim på vegne av kommunene eller at nabokommuner slår seg sammen med Trondheim.

– Utvalget peker på utfordringer som storbyen har ved at den eser ut og at randkommunene er en del av areal- og kollektivutfordringen til byen. Bør Trondheim slå seg sammen med nabokommunene?

– Pendlertrafikken til Trondheim strekker seg over et så stort område at det vil være unaturlig at det skal angi grensene for en ny storbykommune. Vi samarbeider allerede tett med Klæbu, og jeg er åpen for at andre kommuner kan bli en del av Trondheim.

Avviser ikke byfylke

Ottervik sier at de utfordringene dette eventuelt gir i forhold til større avstander til sentrum, og mellom politikere og innbyggere, kan løses.

– Jeg er åpen for å ta en diskusjon på hvordan vi skal sikre demokratisk medvirkning dersom nabokommuner blir en del av en storbykommune. Vi kan blant annet vurdere å innføre bydelsutvalg, og eventuelt direkte valg til bydelsutvalgene.

Ekspertutvalgets modell tre, der de største kommunene blir storbyfylker og restfylkene overtas av distriktskommunene, har allerede møtt motstand. Fylkespolitikerne i de to trøndelagsfylkene har pekt på at Stortinget ønsker et fylkeskommunalt nivå, og at storfylker vil utfordre dette nivået. Ottervik vil likevel ikke avvise en slik modell.

– Hvis modell én og to ikke lar seg gjennomføre, og de andre storbyene velger storbyfylke-modellen, da må også vi vurdere hva som best ivaretar Trondheim. Er byfylket svaret, er jeg åpen for å vurdere det, sier Ottervik.

Nei til videregående

– Utvalget peker på noen oppgaver som bare de største byene kan overta, som videregående opplæring og kollektivtrafikken. Bør et Stor-Trondheim ta over dette også?

– For oss er det viktig å ha en formell status inn mot fylkeskommunen og staten i forhold til transport. Dette har vi i dag sikret gjennom forpliktende avtaler rundt Miljøpakken og belønningsordningen. Dette ønsker vi formalisert slik at vi har avgjørende innflytelse på dette.

Ottervik sier bystyret så langt har sagt nei til å ta over videregående skoler. Bakgrunnen er kompleksiteten med kjøp og salg av skoleplasser hvis det legges til kommunenivå, og at fylkeskommunen har investert i skoler i Trondheim.

Bystyrerepresentant Marte Løvik (Sp) påpeker at partiet ikke er prinsipielt mot kommunesammenslåing, men partiet er motstander av at Stortinget skal tegne kommunekartet.

SV og Sp skeptiske

– Jeg synes ikke Trondheim skal bli et eget byfylke, men være en del av Trøndelag. Jeg forstår at Oslo er byfylke fordi kommunene rundt er så store. Nærmere 70 prosent av sørtrønderne bor i Trondheim, og et eget byfylke vil ikke etterlate noe til Rest-Trøndelag. Om det er én eller to fylkeskommuner er ikke så viktig, sier Løvik.

Varaordfører Knut Fagerbakke sier SV ikke har hatt noen grundig diskusjon om saken ennå.

– Men jeg er veldig skeptisk til byfylket fordi det vil svekke fylkeskommunens rolle dersom Trondheim ikke lenger blir en del av fylket. Nordtrønderske politikere har også sagt at et byfylke vil sette en stopper for et sammenslått Trøndelag.

Fagerbakke er likevel positiv til at Trondheim kan overta fylkeskommunale og statlig oppgaver.

– Jeg tenker spesielt på barnevernet som vi løste så godt at det ble tatt fra oss. For øvrig samarbeider vi allerede med andre kommuner innenfor brann og redning, kemner og legevakten.

Fagerbakke er åpen for kommunesammenslåing, men mener det må skje frivillig.