Vannskuterne har allerede begynt å florere på Trondheimsfjorden.

Mats Nilsen Hovdal er en av dem som gikk til innkjøp av en vannskuter.

– Jeg kjøpte meg vannskuter som alternativ til båt for å ha det gøy på sjøen. Man får så mye for pengene. Du kommer deg raskt frem på sjøen, den er lett å håndtere og du kan dra vannski, wakeboard og tube lettere enn med noen annen båt. I tillegg er det jo et pluss at den støyer mindre enn en båt med samme fartspotensial, er drivstoffgjerrig og krever veldig lite vedlikehold.

Tidligere var avgiften på 161,50 kroner per hestekraft pluss 25 prosent moms. Det betyr at Hovdal sparte mye penger på kjøpet etter 1. juli.

– Det er mange hestekrefter på min skuter, noe som gjorde at det ble omtrent 50 000 kroner i prisavslag etter at avgiften ble fjernet.

Har møtt skeptikere

Med den økende bruken av vannskutere har Hovdal møtt personer som mener at kjøretøyet bare er til bry for andre.

– Jeg har møtt en del skeptikere som er av den oppfatning av at vannskuter kun er et støyende og unødvendig leketøy. Den holdningen forstår jeg ikke.

Han påpeker at han har til gode å se noen som har håndtert kjøretøyet uansvarlig på sjøen.

– Det blir selvfølgelig mye rask kjøring da vannskuteren er laget for det og er veldig gøy å bruke i høy fart. Men jeg har enda til gode å se en vannskuter-sjåfør kjøre uansvarlig i forhold til andre båter og badegjester. Mitt inntrykk er at sjåførene i aller høyeste grad tar hensyn og bruker godt sjøvett.

– De har forelsket seg i den

Hovdal angrer ikke i det hele tatt på kjøpet. Han har selv anbefalt det til andre, og påpeker samtidig hvor trygg Trondheimsfjorden er å ferdes på.

– Jeg har anbefalt mange å kjøpe seg vannskuter. Alle som har prøvd min har forelsket seg og sett hvor fantastisk gøy det er med vannskuter. Trondheim har ikke den mest spennende skjærgården. Men på en annen side så er det veldig trygt å ferdes her, da det er veldig få skjær. Jeg synes det er gode forhold her. Spesielt med tanke på den fantastiske sommeren vi har hatt.

Frode Roness, leder i Redningsselskapets sjøredningskorps i Trondheimsfjorden, har lagt merke til den økende andelen av skutere.

– Vi er ofte ute på patrulje, og vi har lagt merke til at det er veldig mange flere vannskutere på sjøen nå. De er bygd for fart, men jeg har ikke opplevd at de råkjører noe mer enn andre kjøretøy på sjøen.

– Som natt og dag

Kjøretøy-forhandler «Brødrene Ler» på Heimdal har merket stor pågang.

– Salget ble som natt og dag etter at avgiften ble avviklet. Vi har hatt en bra pågang siden det ble lovlig i fjor, men det ble et ekstra trykk nå etter 1. juli, sier Thor-Håkon Ler.

De som kommer og handler skuter har et stort alderssprik. Som oftest er skuteren ment for et supplement på hytta.

– Vi hadde mange forhåndsbestilte skutere, der folk ventet til at kalenderen ble vendt om på juli. Tidligere solgte vi fem til ti skutere i året. I år havner vi på omtrent 60 solgte.

Skuterne de selger koster fra 60 000 til 170 000 kroner og har fra 60 til 260 hestekrefter.