Det har blitt tradisjon at NTNU har deltatt med en bil i Shell Eco-marathon, og denne gangen ble det en hederlig tredjeplass. Det eneste norske laget bestående av NTNU-studenter fullførte kun ett løp, etter mange problemer underveis. Det skriver Shell i en pressemelding.
To motorer stanset
Bilen besto ikke teknisk kontroll, noe som førte til at studentene måtte mekke for halve livet. Under første forsøk stanset motoren, uten at man visste hva som var årsaken.
- Etter at motoren stanset i går gjorde vi ett forsøk med fjorårets motor, som vi hadde med i reserve. Men denne stanset også. Dermed ble det en ny våkenatt for å forsøke å finne feilen på den nye og fikse den gamle, forteller presseansvarlig Catrine Hernes Hovland i teamet til DNV Fuel Fighter i pressemeldingen.
Lyktes på siste forsøk
Shell Eco-marathon er en internasjonal konkurranse i drivstofføkonomi og energieffektivitet. Konkurransen utfordrer utdanningsinstitusjoner fra hele verden til å utvikle og bygge kjøretøy som kan kjøre lengst mulig på minst mulig drivstoff.
NTNU-studentene valgte å bruke den nye motoren på sitt tredje forsøk.
- Etter sju runder merket vi at det var noe galt. Vi bestemte oss derfor for å stanse, gjøre noen forbedringer og gjøre det aller siste forsøket etterpå. Det føltes veldig nervepirrende, sier sjåfør John Ola Buøy i pressemeldingen.
For å få et gyldig resultat måtte de kjøre 10 runder på under 39 minutter. På det fjerde og siste forsøket fikk de endelig et godkjent resultat.
Prins Albert kjørte rekordbil fra NTNU
Vant designpris
NTNU konkurrerte i klassen «Urban concept» med energi i form av strøm og solceller. Det var om lag 30 biler som konkurrerte i denne klassen. I tillegg til å få tredjeplass i selve hovedkonkurransen gikk DNV Fuel Fighter til topps i både design- og kommunikasjonskonkurransen.
Bilen oppnådde å kjøre 2000 kilometer på energi tilsvarende én liter bensin. Totalt konkurrerte over 200 lag fra 24 land på arrangementet som foregikk i Rotterdam i Nederland i tidsrommet 15. til 19. mai.