Revisjonen er kritisk til at kommunaldirektøren ikke var klar over de alvorlige forsvinningssakene i barnevernet og mener det burde vært rutiner som sikret dette.

LES OGSÅ: 22 barn fremdeles forsvunnet fra barnevernet (Pluss)

- Rådmannen visste ikke at 65 barn var forsvunnet fra barnevernet?

- Nei, og dette burde vi vært klar over.

- Hvorfor visste dere ikke dette?

- Det er slik at hver enhetsleder fører internkontroll med ledelse og styring på egen enhet. Dette rapporteres også til rådmannen minst en gang i året. Det rapporteres også gjennom avvik – og forbedringssystemet vårt. Vi får jevnlig informasjon om alvorlige avvik. Nå er vi i gang med å definere spesielle kriterier når det gjelder forsvunne barn, for å sikre at særlige alvorlige hendelser som dette også varsles til rådmannen.

- Revisjonen er særlig kritisk til at du ikke hadde informasjon om den ene bortføringssaken der barnevernet hadde omsorgen?

- Dette er en svært alvorlig sak som skulle vært rapportert til kommunaldirektøren på grunn av alvorlighetsgraden, og fordi det hadde vært aktuelt å varsle nasjonale myndigheter og foretatt internasjonale rettslige skritt i saken.

- Hva tenker du når du leser om det som skjedde med de voldsutsatte barna i denne saken?

- Det er en svært alvorlig sak. Men når jeg leser rapporten ser jeg også et barnevern som viser omsorg og jobber tett opp mot foreldre og barn.

- Har ikke du som kommunaldirektør vært tydelig nok på at slike alvorlige hendelser skal varsles?

- Vi innfører nå rutiner som sier at hendelser som dette skal rapporteres.

- Flere av barna var under barnevernets omsorg da de forsvant. Tyder dette på at barn ikke nødvendigvis er trygge når de er under barnevernets omsorg?

- Disse barna følges tett, og barnevernet gir beskyttelse så langt det er mulig. Loven setter også grenser for handlingsrommet. Ungdom vil kunne rømme i en gitt situasjon, og ansatte kan ikke stoppe dem med fysiske maktmidler. Barna har også rett til samvær med sine biologiske foreldre, og rapporten viser at det er vanskelig å forutse at familier reiser fra landet eller at ungdom rømmer fra institusjon.

- Men i avviket Adresseavisen oppdaget i deres system, er det ett barn som bor på institusjon med høy kidnappingsfare. Likevel kjører de ansatte barnet til en adresse og setter ham av uten å sjekke hvem han treffer. Så det handler vel ikke bare om lite handlingsrom?

- Nei, dette er ikke god nok oppfølging.

- Det førte til at barnet ble borte?

- Ja, det er svært alvorlig.

- Hva skyldes denne typen feil?

- Det er nok en kombinasjon av rutinesvikt og menneskelig svikt.

- Revisjonen mener det er svært bekymringsfullt at barnevernet opplever at de ikke har handlingsrom nok for å forhindre slike barnebortføringer. Hva gjør rådmannen med dette?

- Vi ser at fylkesnemnda i noen saker vurderer barnas situasjon annerledes enn barnevernet. Nemndas vedtak er også retningsgivende for hvordan barnevernet skal følge opp sakene, det gjelder for eksempel spørsmål om sperret adresse og omfang av samvær. En lovendring som trådde i kratt i 2016 gir imidlertid barnevernet mulighet til å sette inn tiltak etter en forenklet behandling i fylkesnemnda, og det gir en bedre mulighet til å ivareta barnets beste.

- Hvilke tiltak vil rådmannen innføre?

- Det er viktig at vi hele tiden diskuterer handlingsrommet og ser på nye løsninger. Vi går gjennom hele dette området nå, og etablerer rutiner for denne typen hendelser. For det første skal slike hendelser rapporteres direkte til kommunaldirektøren. For det andre skal de føres inn i avvikssystemet. Og for det tredje blir de faste møtene mellom kommunaldirektør og enhetsledere.