Årsaken er byens satsing på et miljøvennlig og bra busstilbud.

Det er ikke plass til miljøgate, kollektivfelt og bilvei i store deler av området.

– Det trengs minst et kjørefelt for bil og ett kollektivfelt i hver retning for effektiv trafikkavvikling, sier avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.

Superbuss

– Vi ser ikke lenger for oss at Innherredsvegen er en gjennomkjøringsvei på samme måte som før, men det er ikke realistisk å stenge veien for biltrafikk.

Statens vegvesen utreder nå konsekvensene av vedtaket politikerne gjorde med ønske om en midtstilt superbusstrasé. Det vil si et busstilbud med høy standard, lett tilgjengelig på gatenivå og med høy frekvens. Diskusjonen ligger i om kollektivfeltet bør ligge i midten eller langs sidene av veien.

– Vår anbefaling har vært at de bør være sidestilte. Fordi det vil kreves store perronger midt i veien vil veibredden ta mye av dagens fortau. Det vil være enklere om perrongene kan ligge på fortauet og gående kan passere bak dem, sier hun.

Kan få statlige midler

Inntil halvparten av kostnaden med miljøgate kan dekkes av statlige midler. Trondheim skal i forhandlinger om en såkalt bymiljøavtale i høst. Stortinget har tidligere satt av hele 26,1 milliarder kroner til bymiljøavtaler og belønningsordninger for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene.

I arbeidet som nå skal gjøres, vil Statens vegvesen se på hva det vil koste å tilrettelegge for å kunne bygge en bybane senere. Et bane-tilbud består av egne traseer og trafikkeres med tunge vogner og blir vesentlig dyrere enn superbuss.

– Det er absolutt ikke aktuelt å bygge noe sånt nå, men vi vil se om det er mulig å få gjort noe grunnarbeid, hvis vi uansett skal grave opp grunnen, sier Solvi.

Ser til Bergen

Uansett vil de høste erfaringer fra Bergen, der Bybanen er betegnet som en stor suksess.

– Vi må lære av de løsningene de har valgt og på de tekniske løsningene de har brukt. De har blant annet snodd seg gjennom tett trafikkerte områder på en god måte, sier Solvi.

I løpet av høsten regner de med en avklaring på hvilke prinsipper som skal ligge til grunn for bruk av Innherredsveien.

Kan ikke holde det de lovte

De ble lovt miljøgate. Siden ble busstrafikk viktigere.

– Nå kan du krysse gata når du vil, hvor du vil, sier Alex Conradi som bor i Innherredsveien.

Veien har blitt mindre travel etter at Strindheimtunellen åpnet og tok av for gjennomgangstrafikken. Likevel blir det ikke stille på Lademoen ennå.

Håpet som svant

– Håpet var jo at gata skulle reduseres til kun én åre for kollektivtrafikk, sier Conradi, som ikke vet hvor mye han kan håpe på videre.

– Jeg skjønner godt lokalbefolkningen som ønsker seg en rolig miljøgate, men noen biler skal fortsatt kjøre i Innherredsveien, sier Yngve Brox (H). Høyre har vært imot kollektivfelt med perronger i midtre felt og ment at kollektivtrafikken bør signalprioriteres slik at det ikke er attraktivt å kjøre privatbil igjennom.

Motsetningsfylte lovnader

Det var i forbindelse med byggingen av E6 Øst at det ble lovt miljøgate. Da Miljøpakken kom ble prinsippet om gjennomgående kollektivtrafikk vedtatt.

– Disse prinsippene kræsjer, sier Brox.

Mellom

– Blir det under 4000 biler som kjører her i døgnet, ville en tofelts vei med bil og buss, hvor buss prioriteres, vært det beste. Så kommer en mulig fremtidig bybane inn og forstyrrer, sier Jan Bojer Vindheim i Miljøpartiet de Grønne. Partiet har enda ikke konkludert i hva de mener om saken.

Saken ut på høring nå og deretter til bystyret. Finansiering gjør at både fylkesting, storting og regjering har et ord med i laget.

Blir trist: Alex Conradi tør ikke håpe på miljøgate i Innherredsveien. Foto: TERJE SVAAN
Eva Solvi, Avdelingsdirektør Statens vegvesen Foto: TERJE SVAAN