Federico Zenith innrømmer at den kraftige vinden på Trondheim lufthavn Værnes var en skremmende opplevelse.
- Rasjonelt vet man at det ikke er farlig med turbulens, men når man sitter midt oppi det, så blir det noe annet, sier han.
Obs-varsel om kraftige vindkast
- Verste flyturen
Mellom klokken 13 og 14 ble det målt et vindkast på 27,0 meter i sekundet.
Dette er det sterkeste vindkastet som er målt så sent på våren siden målingene av vindkast begynte på flyplassen i 1990.
- Det føltes sånn også, sier Zenith, som reiser mye til Europa.
- Jeg hadde gullkort en periode, så jeg er vant til å fly. Men dette er det verste jeg har vært med på, sier han.
SAS-flyet fra København måtte avbryte landingen og dra til Ørland hovedflystasjon.
- Det gikk udramatisk for seg, men plutselig etter at vi hadde landet, så kunne vi føle turbulens mens flyet sto på bakken. Det var veldig spesielt, sier han.
Oppdal våknet til snø fredag morgen
- Ganske skjelven
Da var det mange passasjerer som var gode til å late som om de hadde kontroll ifølge Zenith.
Flyet dro videre til Værnes, og gjorde nok et forsøk, men måtte avbryte landingen.
- Da så jeg at vann ble kastet opp i lufta. Det har jeg aldri sett før, sier han.
På tredje forsøk klarte flyet å få bakkekontakt og det brøt ut spontan applaus.
- Jeg var ganske skjelven. Hendene mine skalv i ti minutter etter at vi landet, sier Zenith.
Få de siste værnyhetene: Gjør som 16 900 andre - følg VærAdressa på Facebook
- Rett til himmels
Han ventet i én time før han satte seg på flybussen.
- Jeg ville ikke sette meg i nok en bevegelig maskin. Jeg måtte puste litt før jeg kunne kjøre noe igjen, sier han.
Flypassasjer Tanja Hulsund hadde også en tøff dag om bord i et SAS-fly.
- Piloten ga beskjed, så vi var forberedt. Vi sank, sank og sank, og plutselig gikk det rett til himmels. Da sa piloten at det kunne bli vanskelig å lande, forteller hun.
Russecampen blåste bort: - Vi ble sinte og lei oss
- Gråt og spydde
Flyet tok en runde over lufthavnen før piloten forsøkte nok en gang.
- Da var det enda verre. Folk gråt og spydde, men det var merkelig stille. Det var ikke noe hyling. Jeg tror derimot mange hadde panikk, sier Hulsund.
Hun forteller at etter det andre forsøket måtte flyet til Kristiansund for å etterfylle drivstoff.
- Det var fryktelig mange som forlot flyet av dem som ikke hadde sjekket inn bagasje. Det var en passasjer som nevnte at hurtigbåten hadde en avgang, og da var det mange som valgte det, tror Hulsund.
- Takket kapteinen
- Jeg trodde min siste time hadde kommet. Hadde jeg hatt flyskrekk, så hadde jeg aldri satt meg på et fly igjen, mener hun.
Det tredje landingsforsøket på Værnes endte lykkelig, og da var det høylytt klapping og jubel.
- Samtlige takket kapteinen da de gikk av flyet, sier Hulsund.