I forrige uke skrev Adresseavisen om reaksjoner fra beboere i Malvik etter at det ble saltet på bare og tørre veier i påskehelgen.
- Det er jo «steintoillat». Det er greit å salte når det er is, men ikke når det er snøsørpe eller tørre veier. Vi har klart oss bra lenge med vanlig vintervedlikehold, men nå virker det som saltet skal være løsningen på alt, uttalte veinabo Arnfinn Vikhammermo.
Salting av tørre og bare veier provoserer: - Det er «steintoillat»
Skyldte på entreprenøren
Statens vegvesen som har ansvaret for vintervedlikeholdet på den aktuelle fylkesveien beklaget saltingen, men pekte samtidig på sin driftsentreprenør i området.
- Her har entreprenøren muligens tenkt forebyggende salting, men bildene viser jo helt klart at det er gjort en feil vurdering. Denne veien tilhører i tillegg en vinterdriftsklasse som tilsier at den ikke skal saltes uten at det er avtalt med oss i Statens vegvesen, fortalte prosjektleder for drift i Trondheimsområdet, Andreas Tessem, til Adresseavisen.
Salter for å dempe veistøvet
Intern runde i Mesta
Mesta AS er en statseid entreprenør, og det er de som har driftskontrakten med Statens vegvesen i blant annet Malvik.
Hvordan reagerer dere på kritikken fra Statens vegvesen?
- Vi tar kritikken til etterretning og tar nå en runde på saken internt. Deretter tar vi dialogen videre med Statens vegvesen, på vanlig måte, og forklarer bakgrunnen for arbeidet som er utført, sier kommunikasjonsrådgiver Eskil Sand i Mesta AS.
Sykkelveien var helt hvit - av salt, ikke snø
- Kan gjøre feil vurderinger
Mesta innrømmer samtidig at de kan gjøre feil vurderinger, men at de har som hovedfokus at alle trafikanter skal komme seg trygt fram.
- Som entreprenør overvåker vi været, og forsøker å være i forkant. Når det er varmt påskevær kan det likevel være behov for å salte preventivt for å unngå at det fryser på om natten. Dette kan se påfallende ut for trafikantene, særlig dersom en værhendelse som er meldt ikke inntreffer. Det kan naturligvis også skje at vi gjør feil vurdering i enkelte tilfeller, sier Sand.
Alle sjåfører må på salt-kurs
Driftskontrakten med Statens vegvesen inneholder en detaljert saltinstruks som i detalj beskriver hvor, når og hvordan det skal saltes. Mesta bruker selv flere underentreprenører som gjør denne jobben på vegne av dem.
- Vi stiller samme krav til våre underentreprenører som vi gjør til egne ansatte. Alle våre sjåfører har fått grundig opplæring, og har bestått vinterkurs der en viktig del av opplæringen er knyttet til instrukser og praksis for salting. Våre ansatte kjenner saltinstruksen og forholder seg til denne, sier Mestas talsperson.
Vegvesenet: - Skjønner at det kan se merkelig ut
Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.