Vi skal ha ny E6 fra Skjerdingstad, som ligger på østsida av Gaula, til Røskaft i Horg, som også ligger på østsida. Den beste og enkleste veileia er på østsida. Tettstedene Ler og Lundamo, som selvfølgelig begge må ha egne av- og påkjørsler, ligger på østsida. Når det er mulig å passere Kvål sentrum på østsida av elva, hva har vi da på vestsida å gjøre? Vi trenger ikke to fem km lange tunneler, ingen 500 meter lange fire-felts bruer over den vernede elva vår, vi trenger bare ei kort bru over Lundesokna.

Nå er det på tide at vi reagerer alle vi som ikke er direkte berørt, men som ser galskapen i prosjektet. Beboere på Ler og Lundamo havner i bakleksa, og får mange unødvendige omkroker for å komme til og fra ny E6. Vi kan ikke akseptere å måtte fortsette å kjøre den ulykkesbelastede gammelvegen til full bompengeinnkreving?

Vi må også tenke over hva vegen vil koste. Det er tross alt vi bilister som skal betale kalaset. Kryssing av elva ble visstnok gjort for å få vegen i tunnel for å spare dyrkamark. Ekstrakostnaden med kryssingene av elva og tunnelene blir fort 1,5 milliarder kr., sansynligvis mye mer, for å spare 5 km x 30 m, altså 150 mål jord. Det vil bli ti millioner kr. pr. mål. Nylig ble Leangen travbane solgt. Der ble 120 mål solgt for 600 mill. kr, altså fem mill kr pr. mål. Høres det logisk ut at skrinn jord ved elva mellom Ler og Lundamo er verdt dobbelt så mye som Leangen til boliger? Og hvorfor får de berørte grunneierne bare 25000 kr pr. mål for jorda si?

Det er uinteressant hvor mye dyrkamark som går med øst eller vest. Utviklingen tilsier at vi må ta en del for at samfunnet ikke skal stoppe opp. Vi må da om nødvendig dyrke mer jord. Det finnes ennå store områder både i Trøndelag og ellers i Norge som kan dyrkes. Her snakker vi ikke om lokal matsikkerhet, men nasjonal.

Når vil våre lokalpolitikere innse konsekvensene av det de, sannsynligvis på feil grunnlag, har vært med å bestemme? Nå må noen snart stoppe galskapen og flytte vegen til østsida der vi trenger den mest, og fornuften sier den bør være. Jeg regner med at Statens Vegvesen allerede har traseen klar.

En som bor på østsida