Adressa.no har vært i kontakt med en av de frustrerte brukerne som mottok mailen og la merke til at den kom med offentlig mottakerliste.

- Jeg er ikke komfortabel med dette. Jeg føler det er et brudd på personvernet, sier personen.

Fikk ingen unnskyldning

Da personen ringte inn til Nav og fortalte om mailen som hadde blitt sendt ut fikk hun ingen unnskyldning.

- Jeg ringte inn og fortalte om tilfellet, men personen jeg snakket med tok det ikke alvorlig i det hele tatt. Jeg hadde forventet at de skulle legge seg flat og love at det ikke skulle skje igjen, men det gjorde de ikke.

Personen kjenner også til andre som har reagert på den offentlige mottakerlisten. Men ved også denne henvendelsen ble personen møtt uten beklagelse.

- Innlysende hva det gjelder

Samtidig hadde den ansatte i Nav påpekt at det ikke var så farlig for de det gjaldt, siden ingen kunne se hvilken stønad den enkelte person var tiltenkt.

- Jeg synes dette er helt håpløst. Mailen det gjaldt var brukere under 30 år. Det er jo ganske innlysende hva det gjelder.

Nå som mailen er sendt ut synes personen som adressa.no har vært i kontakt med at situasjonen er ubehagelig, og påpeker at det er mange som ikke liker å være åpen om Nav-koblingen.

- Jeg synes det er et brudd på taushetsplikten. For oss som ikke er åpen om situasjonen vår føles det veldig ubehagelig.

Menneskelig svikt

Nav-leder Heimdal, Sølvi Margrethe Dahlen, sier at hun er veldig lei seg for det som har skjedd.

- Vi har rutiner, men her har det skjedd en glipp. Det er en menneskelig svikt som jeg må beklage på det sterkeste.

Hun liker heller ikke å høre at personen ikke fikk noen beklagelse når det ble ringt inn og fortalt om mailen.

- Hadde personen ringt direkte til meg hadde jeg selvfølgelig lagt meg flat og beklaget. Om personen ikke har fått noen beklagelse da det ble ringt inn, vil jeg beklage på vegne av Nav.

Personen som gjorde mail-glippen har vært i kontakt med Dahlen. Hun forteller at personen er veldig lei seg for det som har skjedd.

- Vi er opptatt av at ungdom skal få et bedre liv, så det er bare å beklage.

Har sendt ny mail til hver enkelt

Mailen som ble sendt ut manglet blindkopi på mottakerne. Nå har Nav sendt ut en ny mail til alle som ble utsatt for dette med en beklagelse.

- Vi har sendt en ny mail til alle det gjelder med en beklagelse og mailene som ikke er åpnet opp har vi hentet tilbake. Samtidig har vi sendt ut en ny mail, nå med blindkopi, så de har muligheten til å være med på undersøkelsen.