Her er alle i 6. klasse som har vært med på utviklingen av Mattemeur fra de begynte på Halsan skole i Levanger. Foto: Leif Arne Holme

Denne uka blir det pedagogiske spillet Mattemaur lansert i Sverige under navnet Mattemyror.

- Matematikk er et internasjonalt språk. Derfor er vi klare for å lansere Mattemaur i flere nordiske land, sier gründerne Toril Strømmen og Rita Helene Aarø, som denne uka har deltatt på en stor skolemesse i Stockholm.

Alle kniver om seieren

Støynivået er høyt når de 20 elevene ved Halsan skole i Levanger løper stafett. Men det er ikke gym som står på timeplanen. Den fysiske aktiviteten er bare ren bonus når 6.-klassingene skal knive om seieren i det pedagogiske spillet Mattemaur.

LES PÅ PLUSS: Reagerer på nye lærerkrav

Toril Strømmen og Rita Helene Aarø har arbeidet på samme trinn ved Halsan barneskole i Levanger i sju år. Og det er her ideen om Mattemaur tok form.

- I 2007 tok vi et oppgjør med egen undervisningspraksis i matematikk. Vi ønsket engasjerte elever som tilegnet seg kunnskaper og ferdigheter i matematikk ved aktiv bruk av språk, hode og kropp. Etter å ha fått praktisk rettet undervisning i tre år, viste denne klassen meget gode resultater på Nasjonal prøve i regning for 5. trinn høsten 2010.

Men da Rita og Toril skulle sette ideene sine ut i livet måtte de være kreative.

- Vi manglet en del utstyr og begynte selv å laminere papplater. Vi samlet også på skrot som vi kunne bruke i undervisningen.

Nå lages alt profesjonelt og det siste spillet med de siste regneartene, multiplikasjon og divisjon, er på vei fra Kina i disse dager.

- Dette er bare prøveeksemplarer, sier Rita, og peker på det ene brettspillet som ligger på asfalten.

Først i verden

Ungene er midt i stafetten og svetten renner av enkelte. Det ser nesten ut som om de glemmer at de springer fort og løser matteoppgaver. Dette er bare gøy!!!

- Matte er blitt yndlingsfaget til mange. Slik var det ikke før, sier Toril, og synes akkurat det er en seier i seg selv.

- Det handler om å se mulighetene og legge til rette på barnas premisser. Her kan vi også tilpasse spillet til elevens nivå og ferdigheter, sier Rita, som også er spesialpedagog.

LES PÅ PLUSS: Mattelærer Mari gir ikke elevene karakterer i matte

6.-klassingene ved Halsan skole var de første mattemaurene i verden og var gründernes prøvekaniner. Ideene ble testet ut på Halsan-elevene før andre skoler kunne ta brettspillene i bruk.

Nora Mæhre synes mattemaur er kjempeartig.

- Det er bra fordi vi får røre oss mere i timene, og gjøre noe annet enn bare å kikke ned i boka. Matte er blitt mye enklere å lære med Mattemaur.

Odin Sundal er enig.

-Dette er bra for oss. Vi får røre oss, springe fort og samtidig bruke hodet.

Matte er blitt yndlingsfaget til mange i klassen. Målet er at flere skal synes det er gøy.

- Vi lærer bedre og fortere ved å være aktive i mattetimene, sier Oliwia Konopka.

- La barna løpe, hinke, rulle, krype og hoppe mens de henter brikker og plasserer dem på riktig regnestykke på brettene. Denne aktiviteten kan brukes som en lek, eller som en konkurranse i form av en stafett. Og det gjør ikke noe om gymsalen er opptatt og du ikke har et egnet lokale! Dette kan foregå i gangen, garderoben eller rett og slett mellom pultene i et klasserom. Barna er ikke så kravstore, og blir ofte glade bare de får små avbrekk med innslag av fysisk aktivitet, mener Rita og Toril.

Må styrke realfagene

Dagens politiske ledelse og NHO har lenge etterlyst en sterkere satsing på realfagene i skolen

- Med bakgrunn i dette ønsker vi å bidra til at elevene får en god og grunnleggende matematikkopplæring, og at norske elevers matematikkprestasjoner skal bli bedre.

Rita og Toril pendler mellom lærerjobben på Halsan skole og inkubatorbedriften ved Vip-senteret i Verdal industripark. Nå er de godt i gang med å selge det pedagogiske verktøyet til sine svenske lærerkolleger.

- Det var over 6000 deltagere og 150 utstillere på Skolforum. Vi har møtt mange positive lærere og førskolelærere. Disse dagene har vært viktige for oss i markedsføringen av Mattemaur i Sverige. Vi håper det er behov for oss i det svenske markedet og at vi kan knytte mange kontakter.

Neste steg blir å utvikle en egen app.

- Da kan vi jobbe på alle plattformer, sier Toril Strømmen.

- Brettspillene måtte komme først fordi det handlet om å gjøre ting i lag. Det var ikke alle enige i. Men nå jobber vi for fullt med å digitalisere ideene våre.

Mattemaur har ulike pakkeløsninger og utstyret kommer i fire solide bærevesker fra 1. til 7. trinn. - Neste trinn blir å digitalisere spillet, sier Toril Strømmen og Rita Helene Aarø. Foto: Leif Arne Holme