Klikk på grafikken for å se den i større format.

– Antall trafikkulykker var i fjor på et historisk lavt nivå. Det gjelder også antallet drepte og skadde. Dette er en fantastisk gledelig utvikling som omfatter både Trondheim og Sør-Trøndelag, forteller senioringeniør Helge Stabursvik i Statens vegvesen, leder i Miljøpakkens trafikksikkerhetsgruppe.

Siden 2008 er antall ulykker i Sør-Trøndelag redusert med 41 prosent og antallet drepte og skadde med 50 prosent.

I Trondheim har antall ulykker gått ned med 40 prosent og antall drepte og skadde med 48 prosent.

I antallet drepte og hardt skadde er nedgangen på rundt 50 prosent både for Sør-Trøndelag og Trondheim.

Ingen hovedårsak

– Hva skyldes den betydelige nedgangen?

– Forklaringen er sammensatt. Det er ingen spesiell årsak som skiller seg klart ut. De siste årene har vi fått tryggere og mer kollisjonssikre biler, veistandarden er forbedret, det er blitt lavere fart med flere soner med 30 og 40 kilometer i timen og i Trondheim er biltrafikken redusert. Alle disse årene trekker i samme retning, påpeker Stabursvik.

Politiførstebetjent Håvard Tømmervold ved Sentrum politistasjon mener en av forklaringene på færre antall ulykker kan være den økte utbyggingen av sykkelfelt og sykkelveier med fortau.

– Å skille trafikantgrupper gir færre feltskifter og dermed færre risikosituasjoner, sier Tømmervold, som karakteriserer utviklingen som «positiv».

Nedgangen i drepte og skadde personer gjelder nesten alle aldersgrupper, men nedgangen er noe lavere for aldersgruppene 10-19 år, 50-59 år og 60-69 år.

Færre skadde

De siste seks årene har det vært nedgang i antall drepte og skadde i alle trafikantgrupper i Trondheim med unntak av lett motorsykkel. Det er størst nedgang for gruppen bilførere, bilpassasjerer og tung motorsykkel med rundt 60 prosent, mens fotgjengere har en nedgang på cirka 50 prosent.

Antall skadde og drepte mopedister og syklister har gått ned med om lag 20 prosent siden 2008.

Milliardinnsparing

Med utgangspunkt i ulykkeskostnader beregnet av Transportøkonomisk institutt, har utgiftene knyttet til trafikkulykker i Trondheim gått ned fra 2,4 milliarder kroner i 2008 til 1,2 milliarder i fjor.

I tallet inngår medisinske, materielle, administrative kostnader og kostnader knyttet til produksjonsbortfall og velferdstap.

Helge Stabbursvik. Foto: Ivar Mølsknes