– I Bygde-Norge er det blitt en aldri så liten Montessori-bølge. Dette er ikke en ønsket utvikling, sier Trond Giske (Ap), leder for kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

Flere kommuner tyr til nedleggelse av små skoler når de skal spare penger. Samtidig er det tillatt at den nedlagte grendeskolen gjenoppstår som privatskole. Adresseavisen har omtalt situasjonen i Meldal kommune, hvor 16 av 18 skolestartere i Løkken skolekrets begynte på Løkken Verk Montessoriskole, framfor på den offentlige Meldal barne- og ungdomsskole.

– Når nesten alle velger det private alternativet, tyder det på en massiv motstand mot det kommunen har gjort, sier Giske.

– Ingen reell besparelse

Det er lokalpolitikere som avgjør skolestrukturen i kommunen. Heidi Greni (Sp), medlem av kommunal- og forvaltningskomiteen, spår diskusjoner om skolestruktur i flere kommuner den kommende tiden.

– Like sikkert som at høsten kommer, blir det tid for budsjettforhandlinger. Det er en kjent sak at mange kommuner tyr til endring i skolestrukturen når det skal spares. Diskusjoner om dette vil blusse opp, sier Greni.

Hun mener lokalpolitikere ofte har for liten forståelse for konsekvensene nedleggelse av grendeskoler kan få for kommuneøkonomien.

– Besparelsen de ser på papiret er ikke nødvendigvis reell. Mitt råd er at lokalpolitikere tar innover seg hva en nedleggelse kan føre til, og hvor langt foreldre er villige til å gå for en nærskole. Politikerne bør i større grad diskutere at etablering av Montessoriskoler kan bli et utfall av nedleggelsen, sier Greni.

Redd for kategorisering

Sivert Bjørnstad (Frp) mener bygdesplittelse er det verste som kan skje i lokalsamfunn med én privat og én offentlig skole.

– Det at noen velger privatskole og noen velger offentlig er i utgangspunktet uproblematisk. Hvis det derimot ender opp med en kategorisering av hva som er riktig og galt, har vi et problem, sier Bjørnstad, som er medlem av kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.

Bjørnstad er kritisk til at det i all hovedsak er Montessoriskoler som etableres, og mener en privatskole med vanlig pedagogikk er det beste for et lite lokalsamfunn.

– Jeg har vanskelig for å tro at en liten bygd har et spesielt behov for Montessori-pedagogikken, sier Bjørnstad.

Forslag: Heidi Greni (Sp) håper på en regel om maks reisetid for skoleelever. – Slik vil flere grendeskoler bevares, sier hun. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN