Gravearbeid: Prosjektet i Munkegata skal være ferdigstilt i slutten av august og innebærer blant annet at sykler og elbiler får flere parkeringsmuligheter. Foto: TERJE SVAAN

I mai ble det satt i gang opprustningsarbeid i paradegata Munkegata.

I løpet av sommeren jobbes det med å forlenge gågata i Thomas Angells gate på strekningen mellom Nordre gate og Søndre gate. I tillegg blir Tordenskiolds gate utbedret. Nå jobbes det på spreng og storparten av arbeidet i sentrum er ment å ferdigstilles i november i år.

Flere parkeringsmuligheter

Ifølge Mari Olden, leder for prosjektet i Munkegata er de helt i rute med arbeidet.

– Vi startet like etter 17. mai og håper å være ferdig innen utgangen av august. Da blir det sykkelparkering under tak med plass til 24 sykler, fire nye elbilplasser, MC-parkering og handikapparkering.

I tillegg skal det utplasseres nye benker og ei offentlige sykkelpumpe, forteller Olden.

- Genialt tilbud i sentrum

Ideen til sykkelpumpen er hentet fra andre byer som Oslo og Steinkjer, og Olden mener det er gunstig med et slikt hjelpemiddel i sentrum.

– I dag må man til nærmeste bensinstasjon hvis man er uheldig og mangler luft i dekkene.

Den offentlige sykkelpumpa i Munkegata vil passe for både sykler, barnevogner og mopeder, i tillegg til rullestoler, sier Olden som mener det er genialt å ha et slikt tilbud midt i sentrum som alle kan benytte seg av.

Ny gågate

For første gang på over 40 år får nå byen ei ny gågate som blir en forlengelse av gågata i Thomas Angells gate.

Med den nye gågata forsvinner 15 parkeringsplasser og Thomas Angells gate blir stengt for bilkjøring med unntak av varetransport mellom kl. 6 og 10.

Selv med litt forsinkelser startet forarbeidet til dette prosjektet i mai.

Byggeleder Geir Grøtan forteller at den nye gågata mellom Nordre og Søndre gate er planlagt å strekke seg over 130 meter. Det blir blant annet nye benker, ny gatebelysning og varmekabler i bakken.

– Det er planlagt et 1700 kvadratmeter stort snøsmelteanlegg i bakken for å bedre forholdene for fotgjengerne både sommer og vinter.

Entreprenøren starter med gravearbeidet 4. august og kommer til å jobbe massivt frem mot jul, men selve gågata blir nok ikke ferdigstilt før i mars til neste år, sier Grøtan.

Buss for trikk

Også i Tordenskiolds gate ved Bunnpris på Leuthenhaven er det for tiden anleggsarbeid. Her skal trikkeskinnene flyttes i krysset Kongens gate og Tordenskiolds gate.

– For trafikanter og fotgjengere betyr dette bedret trafikksikkerhet.

Trikkeskinnene flyttes ut i gata, og det tilrettelegges bedre for funksjonshemmede.

Dette prosjektet er en videreutvikling av arbeidet rundt Prinsenkrysset, forteller Hans Kringstad, kommunikasjonsrådgiver i Miljøpakken.

Trikken vil erstattes av buss i Tordenskiolds gate mens arbeidet pågår frem til november.

Miljøpakken betaler

Kostnaden på de tre prosjektene vil til sammen komme på nesten 25 millioner kroner.

Den nye gågata er budsjettert med 13,7 millioner, mens prosjektene i Munkegata og Tordenskiolds gate vil koste rundt fem millioner kroner hver.

Det er midler fra Miljøpakken som vil finansiere storparten av arbeidet.

Ny gågate: Den nye gågata blir en forlengelse av dagens gågate i Thomas Angells gate. Arbeidet er planlagt å ferdigstilles til mars neste år. Foto: TERJE SVAAN
Graving i Dronningens gate. Foto: TERJE SVAAN
Mari Olden er prosjektleder for arbeidet i Munkegata. Foto: VEGARD EGGEN