Om saksbehandleren i Forbrukerombudet har latt vårsola gå til hodet på seg vites ikke, men StudiebyEN Trondheim fikk torsdag et svært originalt og beroligende brev angående misfornøyde, single trondheimsstudenter. «Ombudet vokter reklamen i dette land Er markedsføring rimelig og er den sann? Målet er lett: Alt riktig og rett! Et løfte skal selvsagt også kunne holde vann» Slik starter førstekonsulent Jens Thomas Thommesen brevet til StudiebyEN, som ikke er noen aprilspøk. StudiebyEN er et samarbeidsprosjekt mellom flere aktører der målet er å sette Trondheim på kartet som studieby og fokusere på de sosiale og kulturelle sidene ved det å være student. Detsiste påfunnet for å lokke nye studenter til Trondheim var altså Kjærestegarantien. (Se egen sak) Men enkelte regelryttere, muligens snurte studenter som slett ikke har fått noen kjæreste i trønderhovedstaden, var ikke snauere enn at de klagde påståtte brudd på garantien inn til Forbrukerombudet. Ombudet behandlet selvfølgelig klagene på skikkelig vis. Men konklusjonen, eller rettere sagt diktet, i Sak nr 2004-1124 er neppe hverdagskost fra den kanten. I ni vers på to A4-sider gir Thommesen sin vurdering av problematikken rundt kjærestegarantien. Der heter det blant annet: «Vårt budskap er fremmet ¿ på tide å stoppe dog unngå helst denne kampanjen å toppe Vær klar over faren: Kjærlighet er som haren Som kjent vet ingen hvor den vil hoppe» For selv om tonen i diktsvaret er streng i starten, er konklusjonen klar. Bruken av begrepet «kjærestegaranti» er ikke i strid med markedsføringsloven, da reklamens budskap neppe er egnet til å oppfattes bokstavelig. Thommesen anmoder likevel om «måtehold vedrørende fagre løfter som kan være vanskelig å holde» og påpeker at statistikk i markedsføring må være reell og kunne dokumenteres. Men så veldig tungt tar ikke Forbrukerombudets den litt upresise statistikkbruk i denne studentrekrutteringen: «Vi vil avslutte vår lille satire Med ønske om at mang et kjærestepar vil spire Men om ingen beil Og alt går feil: Veien er kort fra Lykkens Portal til Club fire» Kanskje for å påpeke sin upartiskhet har Jens Thomas Thommesen undertegnet brevet med «førstekonsulent og singel (studerte i feil by)».

LES HELE BREVET HER!

Selv om kjærestegarantien kanskje ikke holder statistisk, blir Forbrukerombudet kun i godt humør av StudiebyENs PR-framstøt.Foto: RICHARD SAGEN