Gjennom Adresseavisens førstesideoppslag for en uke siden fikk vi vite at det blir etablert asfaltproduksjon på Trondheims sjøside. Kommunen har gitt tillatelse og Peab Asfalt flytter produksjonen fra Tiller til Pir II hvor de får drive dag og natt. Asfaltverket vil gi støy mot kontorbyggene på piren, sjøarealene, sjøpromenaden og boliger på Ladehammeren. Jeg bor i Kaptein Kaalds vei som er spesielt utsatt.

I følge reguleringsplanen fra 2010 er Pir II avsatt til samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur. Asfaltverk er industri som er et helt annet reguleringsformål. Det er ikke søkt, og ikke gitt dispensasjon fra reguleringsformålet.

Det er fri sikt og sjø mellom asfaltverket og Ladehammeren. Med drift døgnet rundt er støyen over grenseverdiene i boligområdet. Det er foreslått støyreduserende tiltak, men de er utilstrekkelige. Konsulenten som beregnet støybelastningen skrev 8. januar i år: «Vi har ikke klart å finne noen støytiltak som vil gi et støynivå innenfor grenseverdiene» og «... det må derfor søkes om dispensasjon for disse overskridelsene». Noen dager senere presenteres «løsningen» som går ut på å stanse produksjonen to timer hver natt. Slik blir det teoretisk beregnede støynivået i boligområdet i gjennomsnitt akkurat lavt nok i forhold til kravet. Det innebærer at beboerne vil få uakseptabel støy i seks av åtte nattetimer, vi må nøye oss med to timer god nattero.

Asfaltverket blir flyttet fra Tiller. Også der har naboene klaget. Ordfører Ottervik sier i følge Adresseavisen at kommunen har krevd flytting pga. støy og belastning for naboene. Om oss som bor på Ladehammeren sier hun: «noe må man akseptere når man bor i nærheten av et havneområde». Dette er ikke en riktig beskrivelse av faktum.

Bare det siste året har kommunen to ganger vist til målinger og regelverk og fastholdt at forholdene ved Tiller er akseptable. Samtidig sier altså ordføreren at Peab er pålagt å flytte pga. støy. På Tiller har Peab drevet inntil 2,5 timer om natten. På Pir II tillates seks timers nattdrift. Det er fem til ti ganger flere boliger på Ladehammeren som blir støyutsatt enn der verket står i dag.

Til ordføreren vil jeg si at det ikke er påregnelig med ny asfaltproduksjon på Pir II gitt dagens fokus på bekjempelse av støy og framtidsplanene for Brattøra og Nyhavna. Det er ikke i tråd med tida og utviklinga å plassere støyende døgnkontinuerlig industriproduksjon inne i byen, langt mindre i områder som ikke er regulert til slikt. Asfaltverket bør flyttes, men Pir II er feil sted.

Nytt. - Det var helt ukjent for meg at det skal bygges et asfaltverk på Brattøra før jeg leste om det i avisen, sier Bjørn Sørensen i Kaptein Kaalds veg 3 på Ladehammeren. Asfaltverket skal ligge ytterst på Pir II, til høyre i bakgrunnen. Foto: Terje Svaan