– Når guttene påstår at dette får du ikke til fordi du er jente, så får jeg så lyst til å vise dem at de ikke kan være så kjepphøye, sier Ida Kvarsnes (18).

Hun er innehaver av et ferskt førerkort klasse CE, kjører kranbil og er lærling hos SR Group. Hun er også en av ti elever på service og samferdsel ved Tiller som fikk tilbud om å være med på Tillerprosjektet. Målet var at flere skulle lykkes med å bli yrkessjåfør.

– Vi så at mange ungdommer ikke klarte å kvalifisere seg gjennom yrkessjåførkurset de måtte gjennomføre. Derfor ønsket vi å prøve ut dette på egen hånd, sier Nina Elgåen Olsen, avdelingsleder ved service og samferdsel ved Tiller vgs.

Lærlinger

Dermed startet et fruktbart samarbeid mellom skole og næringsliv som så langt har ført til at alle elevene har lyktes med yrkessjåførkurset på 19 uker og nå er ute som lærlinger. For elevene har det viktigste vært tett oppfølging fra skolen, entusiastiske lærere og relevant praksis ute i bedrifter.

– Det er så mye bedre å være ute i en bedrift, og se hvordan ting fungerer på ordentlig. På skolen later vi bare som om vi er ute på jobb, sier Sondre Flataune (19) som har fått oppfylt drømmen om å kjøre dyretransport. Nå trafikkerer han på Fosen med sau, gris og storfe i bilen.

– Dette er noe jeg alltid har hatt lyst til å gjøre, smiler han fornøyd.

Mangler fagfolk

Regionleder i Norsk lastebileierforbund i Trøndelag, Roar Melum, synes det er fantastisk å møte ungdommene som er blitt entusiastiske lærlinger i en bransje hvor det sårt trengs nytt blod.

– Som mange andre næringer, så mangler vi fagfolk. Samtidig ser vi at halvparten av elevene faller fra på yrkesfag. Vi må jobbe aktivt for sikre rekrutteringen, sier Melum.

Han mener Tillerprosjektet viser at yrkesutdanningen blir bedre når også næringslivet bidrar.

– Vi har et næringsliv som kjøper de nyeste bilene og det beste utstyret og som har den nyeste kompetansen. Men utviklingen skjer så fort, og skolene vil aldri ha mulighet til å holde tritt med dette. Derfor er det så viktig at ungdommene får komme seg ut i bedriftene, sier Melum som mener næringslivet står med åpne armer for å ta imot de unge.

Avdelingsleder ved Tiller er også positiv:

– Vi ser at elevene profiterer på at vi har et godt samarbeid med næringslivet, sier Olsen.

I fylkestinget

Fylkespolitiker Torhild Aarbergsbotten (H) mener Tillerprosjektet må videreføres, og ønsker at fylkeskommunen tar grep for å skape et bedre samarbeid mellom skole og næringsliv slik at yrkesfagene blir mer attraktive. I dag tar hun opp saken i fylkestinget i Sør-Trøndelag.

– Selv om dette prosjektet ikke er avsluttet, viser erfaringen at dette er en arbeidsmåte som vi må utvide. Ved å flytte klasserommet ut i bedriften, får elevene tilgang til det nyeste utstyret og kompetansen. Dette er også noe lærerne kan få nytte av, ved at de blir oppdatert på sine felt. Vi må få flere slike prosjekter innenfor flere fag. Vi trenger flere fagarbeidere, og nå er det viktig at vi kommer i gang med tiltak som virker, sier Aarbergsbotten.

Ida Kvarsnes og Sondre Flataune mener yrkesfagene må bli mer praktisk rettet. De synes det var slapt på skolen, men langt bedre da de kom ut i bedrift. Foto: Terje Svaan
Stefan Næve (19) har drømt om å kjøre lastebil siden han var liten. Nå er han lærling hos Vaadan transport.
Roar Melum, regionleder i Norsk lastebileierforbund. Foto: Terje Svaan