Det er oppdaget en lekkasje i den gamle dampkjelen.

Lekkasjen betyr at skipet ikke kan seile før kjelen er skiftet ut. Neste år skal det 150 år gamle skipet være i full drift igjen.

- Vi har måttet avlyse alle planlagte turer i sommer. Men skipet blir som vanlig åpent for omvisning, sier avdelingsleder Lene Serine Strøm ved Trondjems Sjøfartsmuseum.

Strøm legger ikke skjul på at lekkasjen kommer på et ekstra ubeleilig tidspunkt. I år er det 150 år siden SDS «Hansteen» ble bestilt fra Nylands Mekaniske Verksted.

- Det er beklagelig at dette skjer i jubileumsåret. Men også 2017 er et merkeår for skipet. Da er det 150 år siden det ble sjøsatt. Styret for stiftelsen som eier skipet forholder seg likevel til 2016 som jubileumsår, og ønsker å markere dette under fiskerimessen i Trondheim i august, sier Strøm.

I sommer skulle skipet blant annet ha vært med på Eventylig Seilas, som går over tre dager på indre deler av Trondheimsfjorden. SDS «Hansteen» skulle også ha tatt turen langs kysten til Bodø for å være en av attraksjonene under Forbundet Kystens landsstevne. Det var også planlagt at skipet skulle ut på fjorden når kongeparet kommer til Trondheim med kongeskipet om få dager.

Andre år ned avlysning

Også i fjor måtte SDS «Hansteen» avlyse Eventyrlig Seilas. Museene i Sør-Trøndelag (MiST) hadde overtatt ansvaret for driften fra stiftelsen som eier skipet. Mannskapet ble oppsagt i forbindelse med omleggingen, og mente de hadde krav på å få være med videre. Dette førte til en konflikt med de nye driverne.

- Det var en uavklart mannskapssituasjon, og vi så ingen mulighet til å gå ut. Nye mannskapsavtaler kom på plass i løpet av høsten. Vi ga 18 personer tilbud om videre kontrakt, og 14 takket ja. Det er vi svært godt fornøyd med. Mange har vært med lenge, sier Strøm.

Nå arbeider MiST med en plan for hvordan en ny dampkjele skal finansieres.

- Ifølge foreløpige beregninger vil en ny kjele koste 500 000 – 600 000 kroner. I tillegg kommer arbeidspenger. Finansieringen er foreløpig ikke på plass. Det er heller ikke bestemt hvem som skal foreta utskiftingen, eller hvor det skal skje, sier Strøm.

Ikke unormalt

Lekkasjen ble oppdaget tidlig i vår i forbindelse med forberedelser til en trykktesting av kjelen. Skipet har vært sertifisert som passasjerskip, og skulle i vår til 5-års klassing for å få nytt sertifikat fra Sjøfartsdirektoratet.

- Kjelen er 117 år gammel, og har stått ombord i andre båter tidligere. Det er ikke unormalt at gamle kjeler må skiftes. Vi trodde i det lengste at kjelen skulle la seg reparere, og at 5-års klassingen skulle kunne gjennomføres. Men til slutt viste det seg at den ikke lot seg reparere, sier skipper Edmund Eilertsen.

Skipperen tilhører gruppen av ildsjeler som har arbeidskontrakter med MiST. Selv har Eilertsen satt sjøbein i 18 år ombord i SDS «Hansteen». Den ligger til kai ved Honnørbrygga, like ved Sjøfartsmuseet.

- Et gammelt skip krever et kontinuerlig vedlikehold. Det er alltid noe som må gjøres, og vi er helt avhengig av ildsjelene. Dette er et unikt kulturminne som også skal driftes som et passasjerskip. Vi må følge krav både fra antikvariske myndigheter og sjøfartsmyndighetene, sier Eilertsen.

Unikt i verden

SDS «Hansteen» er verdens eneste seildampskip, og verdens eldste forskningsskip. Det ble berget fra kondemnering av veteranskipsentusiasten Olaf T. Engvig på 1970-tallet.

I perioden 2002–2004 gjennomgikk skipet en omfattende restaurering. Skrogplater ble skiftet, og innredningen fikk et tidsriktig preg med utgangspunkt i tidsperioden det var forskningsskip.

- Det har skjedd et løft i vedlikeholdsarbeidene, og restaureringen har kommet langt. I år har Riksantikvaren øremerket en million kroner til arbeid med 5-års klassing, det elektriske anlegget og maskinen i skipet. Vi får også støtte fra fylkeskommunen, sier avdelingsleder Lene Serine Strøm.

SDS «Hansteen» er et vernet skip. MiST har søkt Riksantikvaren om å få skipet inn på listen over fartøyer som er fredet.

- Dette ville gi oss større mulighet til å få tilskudd fra Riksantikvaren. Det er kostbart å ta vare på et slikt skip, sier Strøm.

Reise med stil: Knut Sagmyr er båtsmann og tilhører det faste mannskapet. Under dekk er det en flott salong, omtalt som «kongesalongen». Foto: Nils H. Toldnes
Landligge: Det blir ingen seiling for seildamskipet i år, men skipet er åpent for omvisninger i hele sommer, sier avdelingsleder Lene Serine Strøm ved Sjøfartsmuseet. Foto: Nils H. Toldnes