- Det som skjedde rundt knivstikkingen på Torvet er fremdeles noe det snakkes om hos oss.

Det sier Tryggve Duun, seksjonsleder for operasjonssentralen i Sør-Trøndelag politidistrikt.

14. april ble to personer knivstukket på Torvet i Trondheim av en 25-åring som nå er varetektsfengslet. 51 minutter før knivstikkingen fikk operasjonssentralen nødoppringning fra gjerningsmannens kamerat, som skal ha uttrykt bekymring for at 25-åringen var ustabil og kunne skade seg selv.

Nødsamtalen ble aldri loggført av operatøren som mottok den.

Les også: Fikk bekymringsmelding 51 minutter før knivstikkingen - politiet rykket ikke ut (PLUSS)

Spesialenheten for politisaker etterforsker politiet i Sør-Trøndelag for dette. Nå forklarer Duun hvordan ansatte ved operasjonssentralen jobber.

  • Hva er oppgavene til operasjonssentralen?

- Arbeidsoppgavene er mangfoldige. Operasjonssentralen skal koordinere all operativ innsats i politidistriktet: Bestemme hvilke patruljer som kjører hvor, hvilke oppdrag som skal prioriteres og avgjøre sammen med innsatsleder når vi har løst oppdraget.

  • Hva skiller jobben til operasjonslederen fra jobben til operatørene?

- Operasjonsleder er politimesterens forlengende arm på operativt nivå. Når vi har en alvorlig hendelse er det operasjonsleder som initierer at stab settes. Det er også hans oppgave å be politimesteren om bevæpningstillatelse på spesielle oppdrag. Operatører har ansvar for å bemanne nødtelefon, altså 112.

Les også: Tor Helge ble knivstukket (PLUSS)

  • Hvordan betjenes 112?

- Det er alltid minst én operatør som er dedikert 112, slik at vi er mest mulig sikre på at nødtelefonene blir besvart. På kveldstid, når sentralbordet ikke er åpent, skal operatører også betjene politiets telefon 02800. Personer utenfor akutt nød skal ringe dit. Loggen får operasjonsleder opp på en skjerm. I tillegg lytter han til samtalene operatørene har med innringere. Operasjonslederen fanger opp mye av det som skjer, dersom han ikke selv er opptatt med å håndtere henvendelser.

  • Hvordan er 112-samtalene, og hvor mange loggføres?

- Noen lurer på hvordan været blir, eller hvorfor bussen ikke kommer. På den andre enden av skalaen er de alvorlige nødsamtalene fra folk som trenger akutt hjelp. Vi får inn 3000 nødsamtaler per måned – tro det eller ei. Vi har ikke tilgjengelig statistikk over antallet som loggføres, men en ting er sikkert: Det er umulig å loggføre alle. Det er helt utenkelig at vi noen gang skal klare det.

  • Hva skal til for ikke å loggføre?

- Det kan være mange grunner til at en samtale ikke blir loggført, men det er alltid situasjonsvurderingen fra operasjonsleder og operatør som avgjør det. Nødsamtalene som fører til at vi sender en patrulje på oppdrag, blir alltid loggført.

Les også: Politimesteren vil ikke utlevere lydloggen

  • Hva gjør dere hvis dere ikke forstår hva innringer sier?

- Vi forsøker så godt vi kan å skaffe så mye informasjonen som mulig innen den tiden vi har til rådighet. I noen tilfeller sender vi patruljer for å sjekke forholdet. Er operatøren i tvil om hvordan nødsamtalen skal håndteres, må operasjonsleder involveres. De fleste slike beslutninger tas av operasjonsleder.

  • Hvor mange er på jobb til enhver tid?

- De små sentralene skal ha minst to personer på jobb uansett tid på døgnet, mens de større skal ha minst tre. Hos oss er det seks sitteplasser i et amfi. Øverst sitter operasjonsleder for å ha oversikt over operatørene som sitter i amfiet. Antall operatører på vakt vurderes fra dag til dag, ut fra kjente oppdrag og forhåndsplanlagte oppdrag. Vi har størst bemanning når vi vet at noe spesielt skal skje.

  • Hva er det vanskeligste med jobben?

- Det skjer fryktelig mye på en gang. Idet de skjønner at de står overfor en alvorlig hendelse, har alle en sterk ansvarsfølelse. Spørsmålet er ofte: Har vi gjort dette riktig? Jeg ble seksjonssjef i starten av mars, og er imponert over hvor ærekjær de ansatte på sentralen er. For å få jobb på operasjonssentralen kreves et helhetlig syn på hvordan politiet utfører samfunnsoppdraget, og at de har bred erfaring fra flere avdelinger i politiet. Det som kanskje er enda viktigere, er de personlige egenskapene. De må takle stress, være serviceinnstilte og løsningsorienterte.

Det som skjedde rundt knivstikkingen på Torvet er fortsatt et tema på operasjonssentralen. - Det er naturlig at det snakkes om en hendelse som har fått så mye oppmerksomhet, sier seksjonsleder for operasjonssentralen, Tryggve Duun. Foto: Morten Antonsen
Operatørene ved operasjonssentralen betjener nødtelefonen til politiet, samtidig som de skal koordinere alle politipatruljene i distriktet. Foto: Morten Antonsen