Frykten gjelder også målet om å få til en enhetlig utbygging av hele strekningen Melhus - Ulsberg. Alle involverte parter er enige om at fremdriften må holde, med ferdigstillelse i 2023. Men utredningen av tunnel i Sokndal kan ta tid med eksisterende plansystem på veisektoren. Og en forsinkelse kan bringe prosjektet i konkurranse med andre i Trøndelag.

Vegforum mener et viktig tiltak for å sikre god fremdrift er å forsere to bompengeproposisjoner i prosjektet. To søknader er under arbeid i Statens vegvesen. Håpet er at den første kan behandles i Stortinget allerede i vårsesjonen. Det betyr at anleggsarbeidene kan komme i gang senere i år.

Ikke fremtidsrettet

– Det er mulig å starte anleggsarbeidene samtidig som utredningen pågår, sier Roar Melum, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, avdeling Trøndelag. Han sier den vedtatte veiløsningen i Sokndal ikke er fremtidsrettet og registrerer med tilfredshet stor vilje til å utrede en løsning som fremstår som atskillig bedre.

– Den vedtatte veiføringen er lagt øst for Sokndal sentrum, for øvrig stort sett langs dagens E6-trasé. Dette er ikke i tråd med dagens krav til en hovedvei, blant annet på grunn av de mange kurvene.

To og tre felt

Planen er å anlegge vei med to og tre felt på den 7,5 km lange strekningen mellom Vindåsliene og Korporalsbrua. Reguleringsplanen for strekningen ble vedtatt i 2012. Målet er økt trafikksikkerhet og redusert reisetid. Dagens strekning har to felt, lav standard og er ulykkesbelastet.

Merethe Storødegård, leder av Vegforum og regionleder av NHO sier det er nødvendig å ta utgangspunkt i næringslivets behov.

– Da er det viktig ikke å dra ned tempoet i prosjektet.

En enstemmig Transportkomité på Stortinget har varslet at de støtter utredningen. Dermed er det både lokal, regional og nasjonal enighet om valg av ny løsning. Det er også bred enighet om at fremdriften i prosjektet er svært viktig.

– Enstemmighet i komiteen er viktig. Da må regionpolitikerne følge opp. Vi kan ikke ha nye diskusjoner. Vi vil pushe på.

Kostnadene

Foreløpig kan ingen si hvor lang den nye tunnelen blir. Utredningen vil avklare dette. Men det er åpenbart at en tunnel vil falle dyrere enn vei i dagen. Da vil gjeldende prosjektkostnad på 15,5 milliarder kroner øke ytterligere.

Melum erkjenner at tunnel vil koste, men han mener det er nødvendig å bygge for fremtiden. Samfunnsmessig er det trolig gunstigere å bygge en vei som er bra nok i lang tid, enn en rimeligere løsning som kanskje må bygges om etter noen år.

Melum viser til at kommunestyret i Midtre Gauldal enstemmig gikk inn for å utrede tunnel. Og en tunnel ligger innenfor begrensningene i vedtatt reguleringsplanen. Det er med andre ord ikke nødvendig med ny reguleringsbehandling.

– Alt ligger dermed til rette. Det er ingen grunn til at utredningen skal forsinke prosjektet, for eksempel til etter neste stortingsvalg.