Om én uke er Line Vikrem-Rosmæl hotelldirektør ved Scandic Lerkendal. Dette skjer samtidig som halvparten av hotellrommene i Trondheim står ledige og snittpris på rom er lavest av storbyene i Norge.

Hvorfor tør du å satse i hotellbransjen nå?

- Hadde noen spurt om jeg ville ha denne jobben for to år siden, ville jeg sagt nei. Men det er noe med at når man først begynner i hotellbransjen, kommer man seg aldri ut. Jeg hadde en pause fra bransjen på starten av 2000-tallet, men det tok bare tre måneder før jeg kjente at jeg måtte tilbake. Nå har jeg vært reiselivsdirektør i fem år, og føler at det er riktig å jobbe i hotellbransjen igjen. Jeg hadde ikke sagt ja til direktørjobb på hvilket som helst hotell. Det trigger meg at Scandic Lerkendal fortsatt er i startgropa. Jeg vil være med å bygge opp noe og ta ut potensialet.

Hva gjør hotellene i Trondheim feil?

- Hotellene i Trondheim har aldri greid å få opp prisene, sammenlignet med Bergen, Oslo og Stavanger. Bransjen her i byen har kun brukt pris som salgsargument, noe som har vært feil strategi. Vi har vært livredde for at gjestene ikke kommer hvis prisene ikke er lave nok. Jeg synes hotellbransjen i Trondheim jobber for lite for fellesskapet. Det har lenge vært snakk om at hotellene i byen må samarbeide mer, men når det kommer til stykket bryr alle seg om seg selv og ikke «naboen».

Hvordan skal trenden snu?

- Det er viktigere enn noen gang at hotellbransjen i Trondheim bruker mer penger på markedsføring. Vi må bygge opp Trondheim som destinasjon og selge inn det byen har å by på innen mat, fagmiljøer og attraksjoner. En annen idé er å tilby noe mer enn bare et hotellrom, som for eksempel familiepakker eller konsertpakker. Flere konsertarrangører har sagt at de synes det er merkelig at ikke flere hoteller i byen selger konsertbilletter og hotellrom i én pakke. Dette er særlig viktig for Scandic Lerkendal, som har en storsal med plass til 2000 mennesker. Jeg ser for meg eventer og konserter der.

Jeg håper flere i hotellbransjen ser at det virkelig er på tide å samarbeide med konkurrentene. Som reiselivsdirektør har en av mine viktigste oppgaver vært å få til et bedre samarbeid, noe som dessverre er svært vanskelig. Som hotelldirektør vil jeg gjerne samarbeide med konkurrentene våre fremover.

Vi må også tørre å ta oss betalt. Gjestene dropper ikke Trondheim fordi hotellrommene er blitt hundre kroner dyrere. For mange er nok service, standard og frokost viktigere. Problemet er at for få hoteller, nesten ingen, tør å gå i front og skru opp prisen. Noen må tørre å begynne!

Noen hotelldirektører har allerede sagt i Adresseavisen at de har skrudd opp prisen. Kan Scandic Lerkendal tørre å være de neste?

- Jeg har ikke begynt i jobben, og kan ikke svare på om vi skal ta steget. Jeg tør ikke spå hvem som blir neste til å skru opp prisen. Men vi går en positiv tid i møte. Konferanser gjør høsten til en bedre sesong for Trondheim enn andre sesonger. Da er det ofte flere som tør å ta seg mer betalt. Hotellbransjen i Bergen er misunnelige for at vi har fagmiljøer som NTNU og Sintef. Jeg håper fagmiljøene vil arrangere enda flere kongresser i hjembyen – ikke bare reise ut.

17 av 75 ansatte ved Scandic Lerkendal mistet jobben i februar. Er dagens ansatte trygge?

- Det tror jeg. Da hotellet åpnet for ett år siden, var eierne redde for å starte med for få ansatte. Hotelldriften ble tøffere enn man hadde trodd, og derfor måtte noen gå. Jeg mener det er viktig å ta vare på flinke ansatte. Hoteller i Trondheim bør bruke mer penger på godt personale.

Du var direktør ved et Clarion-hotell i Trondheim frem til 2010. Hvorfor sluttet du?

–Vi hadde lenge jobbet med konseptendringer og renovering. Da vi begynte med ordinær drift igjen, fikk jeg en trang til å gjøre noe nytt. Jeg så at reiselivsdirektøren gikk av, og tenkte: «Den jobben vil jeg ha».

Hva tar du med deg fra jobben som reiselivsdirektør i Visit Trondheim?

- Jeg tar med meg erfaringene med å selge byen. I tillegg tar jeg med nettverket mitt. Jeg har tette bånd i ulike fagmiljøer, innen kulturlivet og restaurantbransjen, noe som kan komme godt med. Jeg håper at jeg får med meg teamfølelsen min.

Hva er det beste med å jobbe i hotellbransjen?

- Dynamikken. Jeg får jobbe med gjester, ansatte og økonomi på én gang. Det å få tilbakemeldinger og det å jobbe med folk gir meg mye.