irmaet skal ta imot og demontere 100 av Forsvarets CV90-stormpanservogner. 32 av dem bygges opp i ny utgave.

Nå brummer det dypt i Scania-dieselen når Asbjørn Kristensen gir gass i for å kjøre inn i «beltehallen» på Riteks anlegg på Rinnleiret. Mekanikeren gliser bredt.

– Vi startet faktisk produksjonen en uke før tiden. Vi skal levere den første vogna 21. september. Det blir en stor dag for oss, sier prosjektleder Morten Minsaas.

Inne i hallen like ved står allerede fire panservognskrog ribbet for det meste. Et av dem ser splitter nytt ut, to andre er mer eller mindre rene, mens den siste er så skitten at den omtrent ser ut som om den er dratt rett opp av myra. I en plasthall like ved står rekke på rekke av CV90-vogner og venter på tur.

River ned og bygger opp

Jobben består i å ta imot og kontrollere vognene, demontere tårn og kanon, som skal sendes til CHS Nor i Moelv. Imens strippes vogna ned, og skroget sandblåses før det sendes til Örnsköldsvik i Sverige. Senere får Ritek 32 av skrogene tilbake for å bygge dem opp til nye vogner, forteller Minsaas.

Hitech-stridsvogn

Mens Forsvaret tidligere hadde bare én type CV90-stormpanservogner, vil det i årene fremover blir hele fem ulike modeller. Ritek på Levanger skal bygge to av modellene, de to tårnløse variantene. Det er en multifunksjonsvogn «Multi», som kan brukes som så vel bombekastervogn som til syketransport eller vip-transport, og ingeniørutgaven «Sting».

Dagens langt på vei analoge CV90-vogner gjennomgår en total modernisering. Minsaas forteller at de nye vognene får ikke mindre enn 200 ip-adresser. Og selv om de fleste fortsatt ser ganske like ut som originalene vil de etter oppgraderingen gi bedre beskyttelse for soldater og mannskap mot miner og granater.

Vognene får også mer moderne kommunikasjonsutstyr, flere kamera med bedre monitorer, bedre navigasjonssystem, utstyres med laser- og infrarøde målpekere, og Kongsbergs nye fjernstyrte våpenstasjon. De nye vognene får også gummibelter som erstatning for dagens stålbelter. Det gir mindre støy og mer komfort, uten at det skal gå ut over sikkerheten.

Slåss om kontrakter

Minsaas sier samarbeidet med BAE Hägglunds ble til blant annet på grunn av gjenkjøpsavtalene som ble lagt til grunn da Forsvaret inngikk kontrakten. For Ritek alene betyr oppdraget mellom 40000 og 50000 arbeidstimer. Bedriften har hentet inn 13 nye ansatte for å håndtere prosjektet. Elleve av dem er ansatt bare i år. Trolig betyr kontrakten et sted mellom 250-350 millioner kroner i omsetning for levangerbedriften. Arbeidet vil pågå frem til første kvartal 2017

For to uker siden ble det kjent at Forsvaret i løpet av kort tid skal oppgradere både de tunge Leopard-stridsvognene og de tunge M109-artillerivognene. Minsaas legger ikke skjul på at bedriften håper at gigantjobben de har fått også kan fungere som en døråpner for flere forsvarskontrakter i årene fremover.

– Vi har en ambisjon om å ta en slik rolle fremover. Vi har jo blant annet god kompetanse på Leopard og M109, det var jo dette folk her jobbet med tidligere, sier han.

Strippet versjon: Det Terje Gangås jobber med ser svært lite ut som en stridsvogn. Foto: Leif Arne Holme